Oavgjort för ÖFK mot Djurgården

ÖFK klarar 0-0 mot Djurgården på bortaplan. ÖFK hade en del målchanser men kunde inte göra något mål. Djurgården var närmast segern men Keita storspelade målet.

Regerande svenska mästarna Djurgården på bortaplan. I vanliga fall skulle vem som helst darra av skräck och fundera på hur man skulle kunna orka stå emot. Men i år är inget vanligt år när det gäller fotboll. Utan publik och med sju av åtta inspelade poäng på bortaplan var det en skön känsla inför matchen mot Djurgården.

ÖFK visade tidigt att här skulle det inte släppas fram några hemmaspelare, det skulle inte bli något mål i onödan.

ÖFK:s trebackslinje med två wingbacks, ett spelsystem som laget använt sig av under rätt många matcher i år, var en bra plan. ÖFK fick mycket beröm av Dplays kommentatorer initialt för att stå upp bra.

Efter 30 minuters spel fick Rewan Amin en smäll och insåg direkt att han inte skulle kunna fortsätta matchen. Istället fick nu Charlie Colkett göra sig redo och fick hoppa in.

ÖFK började halvleken på ett riktigt bra sätt och höll spelet uppe i drygt 25 minuter, men sedan började Djurgården att ta över mer och mer och känslan var att ÖFK hade det jobbigt då.

-Jag tycker att vi börjar matchen bra och står upp bra. Men sen trycker de ner oss och vi måste ta tag i det. Det är fortfarande 0-0 och vi är med, sa Isak Ssewankambo i paus till Dplay.

ÖFK bytte ut Sam Mensiro i paus och in kom istället Fran Arhin. Curtis Edwards byttes också in i paus för Djurgården.

Andra halvleken började ungefär som första halvleken slutade, Djurgården tryckte på och kom närmare ett ledningsmål för varje minut. ÖFK såg lite bekymrade ut och visste inte riktigt hur de skulle bemöta det tryck som Djurgården skapade.

Aly Keita visade varför han är en av de bästa målvakterna i Allsvenskan när han gick ut för att försöka bryta bollbanan, Djurgården försökte då göra 1-0 på en lång hög boll över Keita, men Keita hann tillbaka i målet och gjorde det riktigt bra.

Kalpi Ouattara fortsatte att imponera på sin vänsterkant, gång på gång visade han hög klass och blir bättre och bättre för varje match. Vilken potential den killen har.

I 63:e minuten får Isak Ssewankambo bollen på mittplan och spelar snabbt fram till Frank Arhin som skjuter utanför. Minuten senare får också Kadiri två möjligheter och skapar bra lägen. ÖFK är nu på gång!

Ludvig Fritzson gick ut i 68:e minuten och in istället med Nebiyou Perry. Kalpi fick kramp och var tvungen att byta och in istället med Marco Weymans i 84:e minuten.

Djurgården fortsatte att trycka på i slutet av matchen och under de sex tilläggsminuterna hade Djurgården en mängd farliga chanser.