Oavgjort mot GIF Sundsvall i spännande derby

ÖFK spelar 1-1 i ett spännande derby där GIF Sundsvall tog ledningen i den första halvleken och Dino Islamovic kvitterade på straff i slutet av matchen.

Norrlandsderbyt mellan ÖFK och GIF Sundsvall på bortaplan inleddes lite avvaktande från bägge lagen. ÖFK valde att ställa upp med en 4-3-3 uppställning där Dino, Jamie och Perry fanns på topp.

Ett misstag i eget straffområde straffade sig direkt i matchens elfte minut. Sundsvalls Oliver Berg kunde enkelt slå in 1-0 till hemmalaget.

I 17:e minuten fick ÖFK en frispark mitt på Sundsvalls planhalva, Charlie Colkett slog frisparken som en lyftning in i straffområdet och där var Tom Pettersson en halv fotbollssko, storlek 44 från att peta in bollen. Första gula kortet i matchen fick Redan Amin i 18.e minuten sedan han kommit alldeles för sent in i en närkamp.

ÖFK fortsatte att slarva i uppspel och Sundsvall kom i några riktigt snabba kontringar, dock fastnade bollen oftast i närheten av straffområdet.

Första bytet blev ÖFK tvungen att göra i slutet av första halvleken när Ronald Mukiibi i en närkamp sträckte sig och in istället med nyförvärvet Blair Turgott.

Inga förändringar i de bägge lagen i halvtid men däremot lite ändringar när det gäller uppställningen för ÖFK. Ian testade på 4-2-3-1 där Rewan och Charlie huserade lite bakom Perry, Jamie och Turgott.

ÖFK:s bästa chans så här långt i matchen kom i 57:e minuten när Charlie Colkett med sin känsliga vänsterfot slår ett perfekt inlägg mot Blair Turgott som får huvudet på bollen men inte tillräckligt hårt. Giffarnas nya målvakt, Mitov Nilsson gjorde en fantastiskt räddning.

Anfallet efter var hemmalaget nära 2-0 men Aly Keita storspelade och räddade ÖFK denna gång. Charlie Colkett fick gult kort i 71:a minuten.

I matchens 74:a minuten fick äntligen Simon Kroon göra comeback i Allsvenskan. Ett år, minus sexton dagar sedan han senast spelade en Allsvensk match fick han kliva in igen. ÖFK:s fans, ena stor härlig klack, sjön Simons namn och gissa om han har längst efter det här Simon Kroon.

När Kroon kom in gick Sam Mensiro av. Kroon och Dino jobbade nu på topp. ÖFK skapade direkt en chans där Jamie Hopcut på direktspel fick iväg ett bra skott som GIF-målvakten räddade.

I 80:e minuten fick ÖFK straffspark efter det att Turgott rivits ner i straffområdet. Straffen slogs av Dino Islamovic till vänster om målvakten och då vaknade ÖFK till liv ordentligt.

Tyvärr inga mer heta målchanser eller mål i slutet av matchen och det blev delad pott på NP3 Arena.