ÖFK Cosmos – Strength Through Diversity

ÖFK Cosmos, integrationslaget som till största del består av tidigare spelare för Darfur United, blev i helgen klart för division 5. Efter helgens två tuffa matcher mot Östersund United (vinst 2-1) och Hede/Vemdalen (vinst 4-1) så slutade Cosmos på totalt sju poäng i playoff-spelet för division 5.

Cosmos, som under ledning av Alan Barker, vann division 6 norra och nu gick obesegrade i playoffspelet grundades så sent som i januari med avsikt att ge killarna ifrån Darfur United en chans att nå sina fotbollsdrömmar. Grabbarnas utveckling har varit otrolig att skåda, och att de nu fick kröna säsongen med uppflyttning till division 5, glädjer hela ÖFK som förening.

– Vilken fantastisk resa detta varit, att se dessa killar utvecklas och skapat ett LAG har varit otroligt. Men resan har bara börjat, vem vet var den kommer sluta. Säger Alan Barker, ansvarig för laget.

Cosmos består till största del av Darfur United spelare, men också spelare ifrån Iran, Kurdistan, Uganda, Burundi, Sudan, Somalia. Tidigare ÖFK-spelare såsom Brian Wake, Martin Johansson, Bobo Sollander samt andra ledare inom ÖFK:s organisation har också deltagit under året.

– Det integrationsprojekt som vi startat här i ÖFK, kan/borde vara en modell för andra föreningar i Sverige och runtom i hela världen. Vi har mer gemensamt och är mer förenade, än saker som separerar oss. Vi har verkligen visat att vi lever upp till ÖFK:s ledord, ”Strength Through Diversity”, Säger Alan Barker.