ÖFK föll hemma mot AIK

En åtta matcher lång svit bröts i och med att ÖFK förlorade hemma mot AIK med 1-2. ÖFK:s mål gjordes av Thomas Isherwood i slutet av matchen när laget jagade recuering och kvittering.

ÖFK:s match mot AIK inleddes med en hyllning till Aly Keita som gjorde sin 100:e match mot Helsingborg senast och fick en blomsterbukett och en målvaktströja med 100 på ryggen. Keitas betydelse för klubben är otroligt stor och självklart hade det varit perfekt om 5-6 000 åskådare hade fått hylla honom. Nu hoppas vi att tv-publiken fick en chans att ge sina hyllningar till Aly Keita.

I ÖFK var Noah Sonko Sunberg avstängd efter fyra gula kort, istället gick nu Sam Mensiro in som högerback. Nebiyou Perry har fortfarande känning av sitt knä och kunde därför inte delta i matchen.

Efter drygt sju minuters spel kunde AIK:s Per Karlsson göra 1-0 till gästerna efter en tilltrasslad situation i straffområdet. ÖFK ville ha det till hands inne i straffområdet på en AIK-spelare men domaren Kaspar Sjöberg stod placerad strax utanför straffområdet och vinkade avvärjande.

ÖFK anföll ofta på högerkanten där Felix Hörberg och Isak Ssewankambo jobbade hårt. Felix sköt ett riktigt bra skott efter 23 minuters spel, där AIK:s målvakt Budomir Janosevic gjorde en riktig bra räddning. Skottet var hårt och välriktat och strax därefter fick Sam Mensiro ett gult kort, det var Sams andra den här säsongen.

Inga byten i halvtid för något av lagen, till en början såg det ut som om Ludvig Fritzson klivit upp ett steg jämfört med första halvleken. Intressant också att se. ex-ÖFK:aren Sotiros Papagiannopoulos i AIK:s försvar. ”Satte” var inblandad i flera tuffa närkamper med några av hans gamla lagkompisar i ÖFK.

Ludvig Fritzson fick ett gyllen tillfälle i början av andra halvleken men fick snedträff och bollen gick utanför.

ÖFK:s första byten kom efter dryga kvarten av andra halvleken när Jerell Sellars kom in istället för Felix Hörberg och Ronald Mukiibi kom in istället för Sam Mensiro.

2-0 till AIK kom efter 64 minuter spel av Henok Goitom. Det här var Goitoms femte mål för säsongen.

ÖFK: tredje byte kom efter 68 minuters spel när Isak Ssewankambo gick ut och in kom istället Francis Baptiste.

Simon Kroon fick ett jätteläge att reducera AIK:s ledning efter 77 minuters spel med nick som tyvärr gick precis utanför AIK:s mål.

ÖFK fick i 87:e minuten in en reducering efter lätt kalabalik i AIK:s straffområde, målskytt Thomas Isherwood. ÖFK pressade sedan på ett tillbaka-tryckt AIK.

ÖFK har nu ett speluppehåll på 1,5 vecka innan match i Svenska Cupen väntar torsdag 15 oktober när laget möter Nyköping på bortaplan. Nästa match i Allsvenskan är om två veckor borta mot IK Sirius.