ÖFK föll tungt mot Elfsborg

ÖFK förlorade bortamatchen mot IF Elfsborg med 1-4 på Borås Arena på måndagskvällen. ÖFK:s mål gjordes av Tom Pettersson.

ÖFK satsade på ett offensiv uppställning med en trebackslinje med Tom Pettersson, Noah Sonko Sundberg och Eirik Haguan och fem man på mittfältet (Fritzson, Colkett, Hopcut, Weymans och Amin) och Dino Islamovic och Blair Turgott på topp.

Det var två formsvaga lag som möttes på Borås Arena, Efter 13 minuters spel slår Jesper Karlsson i Elfsborg till med ett långskott som tar i ribbans underkant och i mål. Otagbart för Aly Keita i ÖFK-målet.

0-1 redan så tidigt i matchen var förstås en kalldusch för ÖFK-spelarna. Två minuter senare i matchen hade ÖFK en bra kombination där Jamie Hopcut vände upp och spelade fram en – tyvärr – offsidestående Blair Turgott.

2-0 till Elfsborg kom efter 17 minuters spel, ÖFK fick inte bort bollen från straffområdet istället kunde Per Frick slå in hemmalagets andra mål för kvällen.

3-0 kom efter 23 minuters spel och Jesper Karlsson gjorde sitt andra mål för kvällen efter missförstånd. Så här långt i matchen har ÖFK inte skapat något alls framåt.

ÖFK gör vid det här laget matchens första byte när Marco Weymans byts ut och in istället med Sam Mensiro.

Jamie Hopcut gjorde flera bra insatser och efter 40 minuter spelade han fram Turgott som kom lite långt ut till vänster men är ändå nära att reducera till 1-3.

Andra halvleken startade bra för ÖFK:s sida, Blair Turgott var ytterst nära att reducera men kom lite sent in i situationen och bollen gick högt över.

Reduceringen kom till slut, Tom Pettersson nickade in 1-3 på en hörna från vänster och skapade lite hopp för bortasupportrarna. Felix Hörberg, ny i ÖFK kom in i den andra halvleken och fick göra sina första minuter i klubben.

1-4 kom på tilläggstid genom Dennis Hümmet.

Närmast möter ÖFK AIK hemma på Jämtkraft Arena på söndag med start klockan 15.00.