Inför Gävle på lördag: ÖFK har ömsat skinn

Det är ett fantastiskt uttryck i all sin enkelhet, men ack så viktig iakttagelse.
Eftersom det är en iakttagelse från tränaren Amir Azrafshan när det gäller framåtrörelsen för ÖFK.

Det finns flera ordentligt, positiva saker han sett i truppen under försäsongslägret i Spanien.

Det är som att kollektivet har ömsat skinn, förståelsen är inte bara större nu, utan även mer personlig för vad vi vill både på och utanför planen. Det syns i små detaljer, det är utveckling vilket visar på att gruppen har mognat, säger Amir Azrafshan.

På lördag väntar träningsmatch mot Gävle, borta.
Ännu en i raden av tester, eller om man vill möjligheter.

Vi har haft många bra chanser under lägret, nu tittar vi ännu mer på hur vi ska vara offensivt, att vi blir bekväma i de situationerna, att vi sätter dit avsluten, det kommer vara viktigt, med det sagt får vi inte glömma vår vilja att arbeta hårt i defensiven, både presspelet och den direkta återerövringen vid bolltapp, säger Amir Azrafshan.

Det finns flera andra positiva signaler som Amir Azrafshan fått kvitto på som ger skjuts framåt för ÖFK. ­

Vi är en enhet, som jobbar för varandra både offensivt och defensivt, alla drar åt samma håll och där jag tror att nyckeln i vårt spel är tydlighet, att alla vet vad, och förstår vad vi ska vara och åstadkomma, säger Amir Azrafshan.

De tre träningsmatcher som ÖFK genomförde under träningslägret mot ett starkt motstånd har varit väldigt nyttiga.

Vi fick nytta av att möta bra motstånd, vilket var bra för att kunna se hur långt vi kommit med det vi jobbar med till den här säsongen. Där fick vi positiva svar, särskilt bra att både spelare och tränare också fått chansen att gå igenom viktiga delar i vårt spel, säger Air Azrafshan.

En försäsong innebär inte att stirra sig blind på enbart resultaten från matcherna, Amir Azrafshan söker även efter svar, och utveckling både på och utanför planen, för allt hänger ihop.

Vi kan titta lite bakåt, och se vilka utmaningar våran grupp har, och haft. Men framåt, generellt också hur vi vill se ut på plan, och vilka utmaningar och fler kliv vi behöver ta, främst i det offensiva spelet.

Om vi tittar vi på motståndet vi haft under lägret så ser vi att vi lyckas skapa mer, och får även fler chanser vilket ger oss svar som vi hoppades på efter en tids träning, säger Amir Azrafshan

Ytterst handlar också mycket i ÖFK nu om samhörigheten att vara en grupp som drar åt samma håll, i alla lägen.

Min känsla nu är att det finns ett åtagande, en överenskommelse som alla förstått och vill bidra till. Resultatet blir att alla är inkluderade, det har jag sett ännu mer av under träningslägret, säger Amir Azrafshan.

Som fortsätter med tankar om gruppen och det engagemang han sett den senaste tiden.

Jag ser att samtalet och dialogen i laget om exempelvis taktik lever mellan spelarna och ser det även i deras beteende både på och utanför planen. Vi sådde ett frö förra året, nu är förhoppningen att vi ska fortsätta bygga på det, avlutar Amir Azrafshan.

Not: Vi uppdaterar självklart i halvtid och sammanfattar matchen mot Gävle på lördag i våra kanaler, här på sajten samt i våra sociala medier.
Vi behöver dig, och elitfotbollen i länet behöver dig.

Här kan du stödja ditt älskade ÖFK genom att bli innehavare av ett säsongskort.

Ni ser matchen på antingen ÖP & LT (pluskunder), Expressen Premium eller SportExpressen Play med avspark 13:00