ÖFK klättrar i klubbarnas certifiering av ungdomsakademier

Nu är 2018 års certifiering av svenska klubbars Ungdomsakademi klara. Östersunds FK får ytterligare en stjärna vilket innebär att föreningen nu har tre stjärnor.

-Vi har genomfört ett stort arbete med att nå hit. Det känns jättebra det här, säger Mats Pettersson, akademiansvarig för ÖFK.

Varje år utförs certifieringsbesök av klubbarna i Svensk Elitfotbolls och Svenska Spels Tipselitnätverk. Resultatet som presenteras nu gäller 2018 års akademiverksamhet och handlar om en mängd olika saker när klubbarnas akademier bedöms.

2018 genomförde ÖFK en stor satsning med att utbilda ledare och tränare för akademin. Men i certifieringen ingår också en mängd andra saker.

– Vi har en tydlig värdegrund och vision vad vi arbetar emot,  där vi under tre år har vi lagt ner ett stort arbete för att nå hit. Vi har fått mycket poäng för ledares utbildning och engagemang. Men vi har också utökat antalet spelare i daglig verksamhet och gått fram 50 spelare till nu 230 spelare i daglig verksamhet iom att vi även nu har lag från 6-7 års ålder, förklarar Mats Pettersson.

Det ges också poäng i utbildning av spelare, exempelvis har spelarna i akademin utbildats i matchfixning, kommunikation, dopning, agentverksamhet, vilket också är ett viktigt arbete. Spelarna ska vara redo den dagen de tar steget ut och blir riktigt duktiga.

Vad innebär det här då för ÖFK:s akademi? Jo nu är det klart att ÖFK får med ett lag i Ghotia Cups elitturning till sommaren.

-I och med att vi nu har tre stjärnor och att ÖFK slutade topp åtta i Allsvenskan får vi vara med. VI får nu inbjudningar till en massa turneringar, vilket är roligt! Det här är ett kvitto att vi har en stabil verksamhet som vi driver, menar Mats och fortsätter:

-För oss kommer det alltid att vara viktigare att utveckla våra individer än vinsten i den enskilda matchen. Aldrig någonsin har en spelare blivit uttagen i ett a-lag för att man vunnit fotbollsmatcher vid 14 års ålder.

Högst upp i certifieringen hittar vi Malmö FF före Brommapojkarna.

Läs mer här om certifieringen av ungdomsakademier