ÖFK kommenterar Sirius anmälan: Vi har ställt upp med rätt antal hemmafostrade spelare

I går fick Östersund FK ta emot en anmälan från Svenska Fotbollförbundet om att klubben anmält en matchtrupp med för få hemmafostrade fotbollsspelare i matchen mot Sirius 6 juli 2019.

ÖFK har idag besvarat anmälan med bevis att klubben i matchen mot Sirius anmälde en matchtrupp med nio hemmafostrade spelare och åtta ej hemmafostrade spelare.

Svenska Fotbollförbundet har, enligt sina bestämmelser, en regel som säger att lag från division I och uppåt i seriesystemet måste ställa upp med minst 50 procent spelare som räknas som hemmafostrade.

I matchen mot Sirius anmälde ÖFK nio hemmafostrade spelare av totalt 17 anmälda spelare, det vill säga 53 procent, vilket då uppfyller Svenska Fotbollförbundets bestämmelser.