ÖFK korttidspermitterar alla anställda i föreningen

Östersunds FK genomför nu korttidspermitteringar i samråd med spelarna och medarbetare efter förhandlingar med den lokala fackklubben. Coronakriser gör stor inverkan på ÖFK:s verksamhet och korttidspermitteringarnas syfte är att begränsa inverkan på klubbens verksamhet.

Korttidspermitteringarna omfattar hela ÖFK:s, såväl spelare, ledare som kanslipersonal.

Den senaste tidens utveckling av Coronaviruset har påverkat hela vårt samhälle, såväl inom landet som utomlands. Stora delar av Sverige står just nu stilla och näringsliv och samhället i stort påverkas enormt mycket av den rådande krisen.

ÖFK har sedan tidigare infört köpstopp och har genomfört varsel och neddragningar på personalsidan, något som startades tidigare i vinter.

Korttidspermitteringarna som nu genomförs i hela ÖFK, omfattar spelare, ledare och kanslipersonal. Korttidspermitteringen är på 60 procent och inleds omgående och pågår fram till i slutet av april i första hand. Det här innebär att spelarna och personalen på ÖFK kommer att jobba 40 procent.

-Vi är glada att såväl spelare, ledare och personal nu hjälps åt att hantera en exceptionell situation och under en jobbig tid då hela samhället påverkas. Alla hjälps nu åt att lösa det här på ett fantastiskt sätt, säger Lennart Ivarsson, vd i ÖFK.

-Det här är ett tufft läge och jag tycker att det är självklart att vi spelare hjälper till nu när säsongen skjuts upp och vi inte kan spela några matcher, säger Aly Keita, lagkapten i ÖFK.

Jocke Jansson, säkerhetsansvarig i Östersunds FK och representant från Unionenklubben på Östersunds FK säger att förhandlingen mellan den fackliga klubben samt en representant från spelarna slutfördes idag. Man är överens om en tidsbegränsad korttidspermittering för samtliga anställda.

-I det läget vi befinner oss i denna Coronapandemi måste vi alla försöka göra vårt yttersta för att skapa bästa möjliga förutsättningar för alla berörda. Nu håller vi tummarna för att den allmänna smittspridningen minskar och att människor följer de råd vi får från myndigheterna så den allsvenska säsongen 2020 i bästa fall kan starta i juni.

Fakta korttidspermittering
Korttidspermittering kan användas när företag drabbas av tillfälliga ekonomiska problem till följd av något oväntat. De anställda går ner i arbetstid under en period (permittering) samtidigt som staten går in och ger ekonomiskt stöd. Företagets personalkostnader sänks samtidigt som de anställda får behålla stora delar av sin ordinarie lön under permitteringen Korttidspermitteringar används för att undvika uppsägningar och underlätta för företag att snabbt komma igång igen när läget vänder. Källa: regeringen.se.