ÖFK möter kinesiskt lag på Cypern

Omonia Nicosia har ställt in matchen mot Östersunds FK.

I stället blir det Henan Jianye som står för motståndet på Cypern.

– Det känns spännande att möta ett kinesiskt lag, säger ÖFK-tränaren Ian Burchnall.

Tidigt på tisdag morgon lyfter Östersunds FK mot Cypern för en veckas träningsläger.

– Det känns bra att få komma ut på stor yta nu. Dessutom är det bra att åka iväg och få ihop gruppen, säger Ian Burchnall.

Det blir ytterligare ett träningsläger innan säsongen drar igång. 30 januari åker laget till Malaga för ett 11 dagar långt läger.

– Jag tycker vårt försäsongsupplägg känns riktigt bra. Vi har också fyra bra träningsmatcher att se fram emot, säger Burchnall.

Den första spelas 21 januari på Cypern. Då väntar Henan Jianye som spelar i den kinesiska högstaligan. Sedan möter man Ranheim i Trondheim måndag 28 januari.

– Kinesisk fotboll känner jag inte till särskilt bra så det ska bli en rolig utmaning att möta dem på Cypern, säger Burchnall.

Han är också nöjd med träningsmatcherna i Marbella där Dynamo Kiev och Rostov och står för motståndet.

– I Marbella har vi två riktigt tuffa matcher. Då får vi verkligen ett kvitto var vi står. Vi har några viktiga veckor framför oss nu innan allt drar igång med Svenska Cupen där vi möter Halmstad hemma på Jämtkraft Arena i mitten av februari.

På måndagen var Burchnall tillbaka i Östersund och gjorde sin första träning med laget. Ian och hans fru

– Jag har blivit pappa för tredje gången och han tog lite längre tid på sig att komma ut än jag hade planerat. Men allt har gått jättebra och alla mår bra. Det är klart att det var lite jobbigt att inte vara med under förra veckans träningar när vi drog igång säsongen. Jag vill ju alltid ha kontroll. Men allt har fungerat jättebra och det är ett bevis på att jag har en fantastisk ledarstab runt mig som har löst allt utan mig.