ÖFK – näst bäst på bortaplan i Allsvenskan

ÖFK gör sin tredje säsong i Allsvenskan och har gått från att vara ett svagt bortalag till ett starkt bortalag. Inför matchen mot Malmö på lördag är ÖFK näst starkaste bortalaget i Allsvenskan i år, bara AIK är starkare på bortaplan.

Nykomlingar i Allsvenskan brukar ta poäng på hemmaplan och ha svårt på bortaplan. Den första säsongen i Allsvenskan (2016) slutade ÖFK på åttonde plats i serien, det tyckte många var riktigt bra och då var ÖFK ett starkt hemmalag som plockade poängen hemma men hade svårt på bortaplan. Faktum är att ÖFK hade slutat på 13:e plats om bara bortamatcherna hade räknats 2016.

Förra säsongen slutade ÖFK femma i den totala tabellen men slutade sjua i bortatabellen, men var då otroligt starka på hemmaplan och var tvåa i landet om vi bara räknar hemmamatcherna. Bara Malmö FF var bättre på hemmaplan än ÖFK i fjol.

I år har ÖFK fortsatt att imponera på bortaplan, efter sju bortamatcher har ÖFK skrapat ihop 11 poäng, två färre än AIK, som leder bortatabellen. Men då har också AIK spelat en match mer borta än ÖFK.

I år har ÖFK spelat 1-1 mot Kalmar, 4-0 mot BP, 1-1 mot AIK, 3-2 Giffarna och 2-1 mot Hammarby. Alla matcherna på bortaplan.

Skulle ÖFK vinna borta mot Malmö på lördag är alltså laget bäst i hela Sverige på bortaplan så här långt i serien.

Bortatabellen 2016

Norrköping    22

Östersund     20

Bortatabellen 2018