ÖFK och Estrad Norrs Kulturprojekt 2024

Årets kulturprojekt blir ”Flockflykt”. Projektet ska handla om kraften i jaget och kraften i gruppen. Att få vara en viktig del i något större. Att få vara trygg i en värld som föraktar svaghet. Har laget plats för individens styrka? Var tar laget vägen om ingen specifik leder det? Var hamnar laget om ingen specifik bestämmer utan alla får bestämma?

Under ledning av koreografen Maria Ulriksson kommer ÖFK utforska olika frågeställningar genom dansen. Maria Ulriksson förklarar sina tankar om projektet:

”Jag inspireras av naturfenomenet Sort sol- starens flockdans i skymningen, där individerna bildar stora moln, splittras, skapar vågor, bryter sig ut och hittar hem till gruppen igen. Jag har använt detta som bas för att ställa mig frågor om människan som både flockdjur och ego. Behovet av att hitta sin flock, men också vikten av att våga vara sig själv. Vad händer när vi vågar vara i flöde och rörelse utan att bestämma riktning? Vad händer om vi vågar kliva fram och karva ut våra egenheter och stå starka i oss själva som individ men också kliva in i gruppen och vara en enhet tillsammans? Flockflykt ringar in kraften i jaget, och kraften i gruppen.

Samarbetsprojektet är det andra mellan Estrad Norr och ÖFK och kommer resultera i en kortfilm.

-Vi i ÖFK är hedrade och stolta att få samarbeta med Estrad Norr igen nu för andra året i följd. Fjolåret var lyckosamt och med professionella ledare var det spännande att följa spelarnas utveckling från ganska vilsna och osäkra, till att bli alltmer säkra, motiverade och energiska. Det var fantastiskt roligt att se genomförandet av konserten och det var det optimala beviset vilket bra projekt detta är. Att få se spelarna känna sig trygga i obekväma situationer skapar en bra grund för att utvecklas inom alla områden, inte minst på fotbollsplanen, säger Peja Lindholm, VD på Östersunds FK.

-Årets projekt ”Flockflykt” känns spännande och kommer ställa nya intressanta utmaningar för spelarna. Det är också ett ypperligt sätt att bygga en bra lagkänsla. Från ÖFK är vi mycket tacksamma till Estrad Norr och att vi får jobba med så professionella och engagerade ledare” avslutar Lindholm.

Att föra in kulturen på nya arenor är en del av Estrad Norrs uppdrag som länets scenkonstinstitution.

-Våra olikheter till trots har vi väldigt stora likheter när det kommer till exempelvis lagbygge, samarbete, ambitioner och vilja. Att ge sitt yttersta för att nå sitt mål, att prestera och leverera i skarpt läge. Att öva, öva och åter öva. Det är en vardag för idrottsvärlden liksom för kulturbranschen. Det är spännande och glädjande att vi återigen kan sammanstråla och ges möjligheten att lära av varandra, säger Monica Bergander, producent på Estrad Norr.