ÖFK och Frösö IF inleder ett långsiktigt samarbete

Östersunds FK och Frösö IF inleder ett långsiktigt samarbete för att utveckla en tränings- och matchmiljö som ger unga spelare en bredare möjlighet att utvecklas och på sikt är ambitionen att länet ska få fram framförallt fler och därigenom bättre fotbollsspelare.

-Samarbetet mellan Frösö IF och Östersunds FK skapar en tärnings- och matchmiljö som över lång tid håller god kvalité för våra spelare. Vi ska möta varje spelare utifrån individens önskemål, både med spelare som har stor professionell önskan som spelare med förändrad ambitionsnivå, både genom att utveckla träningsmiljön och framförallt matchmiljön, säger Mats Pettersson, ansvarig för ÖFK:s akademi.

Träningsmässigt sker samarbetet med start i 14-15-års åldern där träning och matchning kommer förekomma i båda föreningarna under hela resan upp till seniorålder.

-Det är otroligt viktigt att vi behåller bägge föreningars själ i detta samarbete, även om man kommer att spela i båda föreningarna under denna viktiga period för spelarna i sin fotbollsutveckling. Det är ett samarbete som skall leda till att fler kommer att idrotta längre, säger Torbjörn Ryman, ordförande i Frösö IF.

Vi tror tillsammans i Östersunds FK och Frösö IF att det är otroligt svårt för en enskild förening i Jämtland att själva skapa en tränings och matchmiljö som möter våra spelare på en tillräckligt bra nivå över tid. Att vi möter våra individer utifrån deras ambitioner.

Att bedriva en träningsmiljö där spelare som drömmer om stark framtid som fotbollsspelare men också varje dag lever efter den drömmen får träna med jämlika men där vi också kommer erbjuda en miljö för spelare med förändrad ambition.