ÖFK P16 säkrade serieseger och kvalspel till SM

Under helgen nådde ÖFK P16 äntligen seriesegern när man besegrade Kramfors- Alliansen borta på Kramfors IP .

Lagets tränare, Anton Sundberg (huvudtränare) och Timmy Eriksson (ass.tränare) var otroligt nöjd med helgens matcher och säsongen så här långt.

Ni vinner alltså er serie, hur känns det och hur kommer det sig?

-Ja, det känns så klart jättebra. Vi hade tidigt en plan för året där vi ville göra detta resultatet och det är kul för oss och att grabbarna att vi lyckats.

Vad är det som gör att nu helt enkelt är det bättre laget?

-Vi har ett tydligt ramverk och arbetssätt som gör att varje spelare vet vad dom skall göra i varje given situation, vi arbetar också mycket bra kollektivt vilket är det som gör oss till ett bättre lag helt enkelt.

Vilka kvaliteter anser du att laget har?

-Vi är duktiga på att utnyttja vår spets och vi har många duktiga spelare. Som jag sa så vet alla vad dom har för uppgift i spelets olika skeenden. Vårt ramverk ger oss överhanden mot sämre lag men när vi möter tuffare motstånd är ramverket en förutsättning för att kunna konkurrera. En stor del består i hur vi jobbar kollektivt.

Hur ser ni på framtiden?

-Vi har nu tre veckor på oss att förbereda oss för SM-kval mot fem andra lag som också vunnit sin serie. Vi siktar på att vässa vår form med en rad träningsmatcher med hårt motstånd.

Vilka mål har ni inför 2021?

-Det får framtiden utvisa. Jag och Timmy har nu haft den här gruppen i snart ett år och vi känner att vi fått ihop en bra grupp och framförallt har spelarna blivit mer professionella. Det är roligt att se. Det kan bli ett fantastiskt 2021. Det är roligt att vi har en grupp spelare med höga ambitioner som matchar bra med oss ledare. Kul också att klubben sattsar framåt.

Text och foto: Joakim Persson