ÖFK P17 är klara seriesegrare

I helgen säkrade ÖFK P17 seriesegern när man besegrade Arnäs IF på Jämtkraft Arena. Laget har lyckats med att vinna samtliga matcher vilket innebär 21 poäng och full pott. Det återstår en omgång, men närmaste konkurrent Alnö ligger på behörigt avstånd.

P17-lagsets huvudtränare Tomas Stridh var otroligt nöjd efter helgens match och det faktum att seriesegern var bärgad.

Hur kommer det sig att ni går och vinner serien på det här sättet?

-P17 (2003-05) är en mycket stark årskull med många duktiga fotbollsspelare säger Tomas.  Vårt samarbete med Frösö IF har gjort att vi har kunnat få till en stark trupp och jag skulle vilja säga att förutsättningarna på så vis har varit jättebra.

-Vi kan hålla bra tempo och kvalitet på träningarna och det ger resultat. Den hårda konkurrensen om startplats driver också killarna framåt; att ständigt utvecklas och bli bättre.

Vad i ert spel gör er bättre än motståndarna?

-Vi försöker spela ett passningsorienterat spel med mycket bollinnehav och på så sätt ha ett etablerat spel och kunna kontrollera matchen.

Hur menar du när du säger etablera ert spel?

-Det handlar exempelvis om att ha en idé för hur vi etablerar spel på offensiv planhalva. Vi har jobbat mycket med i hur vi tar oss från en spelyta till nästa. Från zon till zon och vad som krävs av oss i spelets olika skeenden i t ex vårt anfallsspel.

Hur ser du på framtiden?

-Den är ljus, helt klart. Det skall bli intressant att nu i första hand spela slutspelet och sedan möta vinnaren i region Norra Norrland, vilket blir en match. Därefter blir det ett trelagskval mot lag från Stockholmsregionen.

Vilka mål har ni inför 2021?

-Det är självklart att kvalificera oss till P17 Pojkallsvenskan nästa år. Det blir våra spelare födda -04 som kommer att utgöra stommen i den truppen.

Text & Bild:  Joakim Persson