ÖFK P17 vann Norrlandsfinalen

ÖFK P17 vann Norrlandsfinalen mot Gimonäs Umeå IF på lördagen med 3-1. För ÖFK väntar nu fler matcher i kampen om en plats i P17 Pojkallsvenskan.

Efter att Östersunds FK P17 förra helgen hade besegrat Kubikenborgs IF så hade man nu kvalificerat sig för Norrlandsfinalen. Vinst här innebar avancemang till Kvalgruppen för norra Sverige där 1:an och 2:an i gruppen går vidare till Pojkallsvenskan 2021.

ÖFK började matchen bra efter mål av Jakob Norrman i den 7:e minuten. Under större delen av halvleken var Freddie Andersson och Tomas Stridhs ÖFK det laget som dominerade. Efter 45 minuter spelat så gick Östersund in i en halvtidsvila med ledning.

Andra halvlek visade Gimonäs Umeå att de inte hade givit upp kampen om avancemang. I matchens 59:e minut så kvitterade Umeå, och var även det resultat som stod sig efter 90 minuter.

Matchen skulle tas till förlängning och Östersunds FK gjorde här både 2-1 och 3-1 med två minuters marginal. Vinsten gjorde att ÖFK P17 enbart har ett steg kvar innan ett eventuellt spel i Pojkallsvenskan.