ÖFK-PLAY: Amir Azrafshan om att återvända till Östersunds FK

Förra veckan gjorde ÖFK klart med Magnus Powell där han tillträder som ny manager för klubben. I och med att Magnus presenterades blev det också klart att den tidigare tränaren Amir Azrafshan återvänder, där han tillsammans med resterande ledarstaben ska inleda en ny fotbollssäsong i Superettan.

Sommaren 2020 tog Amir Azrafshan över som tränare i Östersunds FK där han direkt fick komma in på högsta Allsvenska nivå när hans nya klubbadress ställdes mot Malmö FF i ett sommarvarmt Östersund. Matchen slutade tyvärr med en förlust, men trots förlusten fanns det många bitar som var positiva att ta med sig. Tillsammans med resterande staben lyfte de ett lag från botten till ett lag som då hade en stabil mittenplacering. Fram tills hösten levererade ÖFK resultat som stärkte deras position i tabellen, och rubriker om endast tre förluster på 17 matcher var bland de många som det snackades om. Efter att i stort sett ha säkrat det Allsvenska kontraktet så avslutades säsongen en aningen tyngre.

Slutplaceringen blev en 13:e plats med totalt 33 inspelade poäng, varav åtta vinster, nio oavgjorda och tretton förluster. Placeringen innebar fortsatt spel i Allsvenskan kommande säsong och spelarna kunde nu ta en längre ledighet innan uppladdningen för nästa säsong skulle inledas.

Den 12 april 2021 inledde Östersunds FK den allsvenska säsongen borta mot Kalmar FF. Innan premiären genomförde ÖFK två kortare träningspass i sydliga Oskarshamn där tränaren Amir Azrafshan beskrev en bra känsla att äntligen komma igång på riktigt. Premiärmatchen mot ”smålands stolthet” slutade mållös och laget vände sedan hem för att göra en rejäl bedrift genom att vinna mot Örebro SK med 5-0 hemma på Jämtkraft Arena.

Amir och laget fick sedan en tuffare tid på säsongen och förändringar gjordes i staben. Efter en paus i arbetet från september månad tills nu har Azrafshan återvänt med ny energi och en glöd att tillsammans med Magnus Powell utveckla ett lag som har potential att nå nya höjder. I en intervju med ÖFK Play Premium kan du höra Amir berätta om sin tid från att han kom till ÖFK till att han nu har återvänt med höga förväntningar i spelaren ovan.