ÖFK rekryterar ny Klubbchef/VD till klubben

Östersunds Fotbollsklubb öppnar nu ansökningar till tjänsten för bygdens roligaste och bredaste ledarroll!

Catharina Törngren tillträdde under hösten 2021 med målet att effektivisera och organisera verksamheten. Arbetet handlade inledningsvis om att få en bild över hela organisationen, för att sedan kunna ge verksamheten förutsättningarna för att enkelt kunna jobba framåt mot nya mål.

-Mitt uppdrag här på ÖFK är snart slutfört och nu behöver ÖFK en VD som tar vid och driver klubben mot de mål som medlemmarna beslutar om vid årsmötet. Min tid i klubben har varit utmanande, spännande och rolig. Jag har träffat många fantastiska människor som vill klubben väl. Mina kollegor är helt underbara och jag gratulerar den som blir ÖFKs Klubbchef/VD till en arbetsplats där entusiasm och framåtanda är de drivande orden. Inget verkar vara omöjligt i den här klubben, säger Catharina Törngren.

Klubbchef/VD till Östersunds Fotbollsklubb

Vi tror att tjänsten som Östersunds FKs Klubbchef/VD är en av bygdens roligaste och bredaste ledarroller!

Östersunds FK som bildades den 31 oktober 1996 är en fotbollsklubb i Östersund som bedriver verksamhet från unga åldrar till elitfotboll. Klubben bildades efter ett samarbete mellan de lokala klubbarna IFK Östersund, Ope IF och Östersund/Torvalla FF (ÖTFF), och i mer än 25 års tid har Östersunds FK utvecklat spelare och ledare till att nå toppen inom fotbollen. Östersunds FK eller ”ÖFK” lever efter en vision att klubben ska bli och vara svenska mästare i fotboll och spela europeisk tävlingsfotboll.

Dina arbetsuppgifter
KC/VD ansvarar inför klubbens styrelser och de huvudsakliga arbetsuppgifterna innebär att planera, organisera, leda, styra och kontrollera verksamheten. Det är en offentlig roll där KC/VD är föreningens ansikte utåt. KC/VD är en kulturbärare i föreningen och det finns många olika intressenter i och runt verksamheten vilket kommer att ställa krav på närvaro och tillgänglighet. Förutom ledarskap är tjänsten starkt marknadsinriktad.

Din bakgrund/Dina egenskaper
Då organisationen driver ett kontinuerligt strategiskt och organisatoriskt förbättringsarbete är det viktigt att du har ett framtidsorienterat synsätt samt att du är strategisk, strukturerad och väldigt målinriktad. Du är ihärdig och ska brinna för ständig förbättring och har den energin och kraften som krävs för att driva igenom olika initiativ och aktiviteter.

Det är en stor fördel om du är insatt i hur en demokratisk förening fungerar samt har kännedom om supporterkultur och medlemsfrågor. Du bör vara insatt i elitidrott och dess affärer, strukturer samt hur ungdomsidrott och akademiverksamhet fungerar.

KC/VD kommer att ha många olika kontaktytor både internt och externt. Därför är det viktigt att du är kommunikativ och har lätt för att samarbeta med andra. Vidare ställs stora krav på KC/VD att vara anpassningsbar och flexibel då tjänsten har många olika intressenter. För denna typ av roll krävs det att du har en självkänsla som visar sig genom en trygg och förtroendeingivande framtoning även i pressade situationer. Rätt person för denna roll har ett tydligt ledarskap samt en god förmåga att stödja och inspirera andra i deras utveckling.

Rollen kräver flera års erfarenhet av arbete i ledande befattning med personalansvar samt erfarenhet av utvecklings- och försäljningsinriktad verksamhet. Har du även erfarenhet av föreningsverksamhet ser vi det som mycket meriterande.

Att förstå storheten av fotboll är ett GIGANTISKT plus.

Mer om tjänsten
Som KC/VD skall du leda klubben mot uppsatta mål och övergripande strategi för hela verksamheten.

Du ansvarar för att leda och fördela arbetet i teamet tillsammans med våra anställda på kansliet. Du är också adjungerad och rapporterande till styrelserna.

Du kommer att coacha medarbetare att nå sina mål och utvecklingsplaner, samt även vara ett föredöme med att ha en stor egen försäljningsaktivitet. Tjänsten innebär att du även ansvarar för att olika event och aktiviteter genomförs med ÖFKs samarbetspartners.

VI SÖKER DIG SOM:

• Triggas av affärer, kundrelationer, möta människor och vill uppleva allsvensk fotboll med ÖFK.
  • Har modet att utmana nuläget, värdera möjligheter och driva projekt framåt trots många påtryckningar och åsikter från alla ovärderliga intressenter.
  • Talar svenska och är bekväm med att även kommunicera på engelska.
  • Är en lagspelare som älskar att se andra personer utvecklas.
  • Drivs av framgång och älskar att nå uppsatta mål och resultat.
  • Har god vana av att arbeta i CRM-system och Office 365.
  • Är en glädjespridare som älskar det sociala mötet med såväl medlemmar, fans, kunder, media, kollegor etc.

Information och kontakt

Omfattning: Heltid, Tillsvidare
Sista ansökningsdag: 2022-03-31
Placeringsort: Östersund

Vi tar emot ansökningar löpande och så snart vi hittar rätt person avbryter vi ansökningsprocessen så skicka in din ansökan så snart du kan.

Skicka din ansökan med ett personligt brev och CV till ansokan@ostersundsfk.se

Frågor gällande tjänsten besvaras av

Ordförande Mathias Rasteby mathias.rasteby@ostersundsfk.se
tf VD Catharina Törngren catharina.torngren@ostersundsfk.se