ÖFK ska sänka sina kostnader med 33 procent

Östersunds FK har idag inlett förhandlingar med facket om att minska personalstyrkan på ÖFK:s kansli, akademi och bland ledarstaben i föreningen med totalt cirkla 13 tjänster. Dessutom kommer ÖFK att se över kostnader som rör spelartruppen. Totalt handlar det om besparingar som motsvarar 33 procent av ÖFK:s kostnadsmassa.

-Vi är tvungna att göra detta för att få balans i vår ekonomi inför 2020, säger ÖFK:s VD Lennart Ivarsson.

Arbetet med att ordna upp ÖFK:s ekonomi pågår för fullt, nytt kapital måste komma in för att säkra föreningens ekonomi på kort- och lång sikt. Men dessutom måste ÖFK se över sina kostnader. Det handlar om allt från hur organisationen på kansliet är uppbyggt till kostnader som har att göra med övrig verksamhet inom föreningen. Spelartruppen kommer att ses över och bantas ner.

-På styrelsens uppdrag har jag tittat på hur vi ska kunna skära kostnader och vi har nu inlett förhandlingar med facket om neddragningar på totalt ca 13 tjänster på kansli, akademi och bland ledarstaben i ÖFK. Det här är förstås jobbigt och tråkigt men nödvändigt för att vi ska få ordning på vår ekonomi, säger Lennart Ivarsson, VD i ÖFK.

ÖFK kommer dessutom att se över olika kostnader som rör spelartruppen.

-Självklart är det här en balansgång när det gäller besparingar och att ha ett lag och verksamhet som är slagkraftigt för spel i Allsvenskan säger Lennart Ivarsson.