ÖFK slog Djurgården – tog tredje raka segern

Östersunds FK tog fjärde raka segern när man mötte Djurgårdens IF på bortaplan under söndagseftermiddagen. Slutresultatet blev 0-2 sedan Ronald Mukiibi och Dennis Widgren nätat på Tele2 Arena.

Det var ett formstarkt ÖFK som åkte till Tele2 Arena för match mot Djurgården. ÖFK tog i och med segern mot BP hemma i veckan sin andra raka seger och nu var frågan om denna svit skulle kunna förlängas. Djurgården å sin sida spelade 1-1 senast mot Sundsvall och resultaten har varit upp och ner under höstsäsongen.

ÖFK tog tag i matchen direkt och förde spelet med ett högt bollinnehav från start. Första chansen gick dock till Djurgården som fick en frispark cirka tjugofem meter från mål. Fram klev Jonathan Augustinsson och drog till och tvingade Aly Keita till en vass räddning. Men detta till trots var det ÖFK som skulle få utdelningen. Hosam Aiesh visade prov på sin fina individuella skicklighet sedan han dribblat bort en Djurgårdsback och slagit ett inlägg mot Ronald Mukiibi som kom helt fri på bortre stolpen och lätt kunde nicka in 0-1. Tre minuter senare kom inlägget från Sam Mensiro till Mukiibi men den här gången gick bollen tätt utanför och Ronald Mukiibi var inte långt från att bli två målskytt. ÖFK ägde första halvlek stora delar och skapade chanser. Djurgården stack upp emellanåt men hade problem att skapa farligheter. I slutet av första testade Augustinsson ett skott från distans men Keita kunde lätt rädda bollen. Första halvlek slutade 0-1 och klar mersmak för ÖFK.

Det var ett mer taggat hemmalag som kom ut i andra halvlek där Djurgården satte mer press. Men knappt han publiken sätta sig till rätta innan ÖFK skulle öka på ledningen till 0-2. Denna gång genom Dennis Widgren. Widgren tog emot ett långt inlägg längs backen som nådde fram till Dennis Widgren som placerade in bollen, otagbart för Andreas Isaksson i Djurgårdsmålet. Trots målet så fortsatte Djurgården att pressa på. Farligast för Djurgården var Aliou Badji vars farligaste läge kom i minut sjuttiosex med en vass nick mot mål, dock svarade Aly Keita för en lika vass räddning. Noterbart från andra halvlek är annars att tre ÖFK-spelare nickade ihop med Djurgårdsspelare. Två av spelarna – Bergqvist och Amin – tvingades byta och ÖFK fick därmed avslutade matchen med tio man på banan. Men några större farligheter kom inte Djurgården till och matchen slutade 0-2. Därmed har vi tagit revansch på Djurgården som vann matchen i Jämtland i våras med 0-1.

Ett stort tack till alla som stöttade oss, både på plats i Stockholm, men också på annat håll. Vårt hjärta pumpar rött och svart för er! Härnäst väntar en spännande utmaning på fredag när vi möter Dalkurd hemma på Jämtkraft Arena. Hoppas att vi ses då och att ni inviger helgen tillsammans med oss.