ÖFK spelade oavgjort mot Helsingborg

Två lag som jagade en seger. Två lag i behov av poäng och då slutade också matchen mellan ÖFK och Helsingborg oavgjort, 0-0. Men ÖFK visar ännu en gång att de är ett bra lag och trots att sju spelare saknades så gjorde laget en riktigt bra match.

Sju spelare skadade- eller i alla fall slitna nog för att inte kunna spela. Med ett sånt utgångsläge inför denna viktiga match var förstås många tveksamma till hur ÖFK skulle klara sig. Men ÖFK har ett starkt lag med en bred trupp. Är några borta så kliver andra fram!

Charlie Colkett, Rewan Amin, Simon Kroon, Sam Mensiro, Ronald Mukiibi, Jerell Sellars och Brian Martin saknades alla i ÖFK:s lag som tog emot Helsingborg på måndagskvällen.

Det kändes intressant på förhand att få se Frank Arhin och Nebiyou Perry i startelvan och efter deras inhopp i tidigare matcher så fanns det stora förhoppningar att just dessa båda spelare skulle kunna överraska Helsingborg.

ÖFK:s första läge kom efter fem minuter när Noah Sonko Sundberg fick bollen mitt på egen planhalva och ingen ville stöta upp mot honom. Sonko kom ända fram till straffområdet där han chippade fram bollen till Kalpi Outtara som så när hade kommit helt fri. Sonko som anfallsvapen? Tja, varför inte!

Attah Kadiri jobbade hårt på toppen och Felix Hörberg hade väldigt mycket att göra på sin kant. Den första chansen för Helsingborg kom efter 20 minuters spel när ett inlägg passerade förbi Keita och gick några meter utanför målet.

Sedan kom en period på drygt 15 minuter då Helsingborg spelade riktigt bra och pressade ner ÖFK på egen planhalva.

Jordan Attah Kadiri jobbade hårt i sin targetroll och det syntes att Helsingborg hade stor respekt för honom.

Första halvleken slutade 0-0 och trots att ÖFK gör en bra halvlek ska vi nog vara nöjda med det resultatet.

ÖFK:s mittförsvar med Haugan, Isherwood och Sundberg gjorde en riktigt bra match – igen. De imponerar verkligen och är så stabila. ÖFK:s anfallsspel däremot haltade lite i första halvleken men förhoppningen var att det skulle bli bättre i andra halvleken.

Andra halvleken fortsatte ungefär som den första, Helsingborg tryckte upp och pressade högt på ÖFK och hade ett litet spelövertag till en början.

Efter 66 minuter var det dags för ÖFK:s första byten, Marco Weymans och Henrik Bellman kom in istället för Kalpi Outtara och Frank Arhin. Vi visste på förhand att Kalpi inte skulle orka spela 90 minuter och med tanke på den speed som han spelar med så sliter det förstås mycket på hans ben.

Efter drygt 70 minuters spel skapade ÖFK några riktigt bra möjligheter, Henrik Bellman hade ett bra läge när han kom in mot straffområdet, Kadiri sköt sedan ett skott som strök stolpen. Ett riktigt bra läge som hade kunnat ge ÖFK:s ledningsmål.

ÖFK fortsatte sedan att pressa ner Helsingborg, gästerna som nu såg riktigt trötta ut. Perry, Kadiri och Bellman var framme gång på gång och ÖFK visade stundtals på riktigt fint spel.

ÖFK har nu två bortamatcher mot Varberg (söndag) och IFK Göteborg kommande vecka.