ÖFK spelade oavgjort mot IFK Norrköping

Efter fyra raka segrar klarar ÖFK 2-2 borta mot IFK Norrköping. Hemmalaget ledde med 2-0 i andra halvleken men tappade efter en underbar forcering av ÖFK!

Fyra raka segrar och ett självförtroende som skulle kunna ge laget krafter som få kan ana. Motståndarna IFK Norrköping i ett skede i serien där de haft det väldigt jobbigt. Där hade ni förutsättningarna inför matchen mot Östgötaporten.

Tyvärr kunde inte Ludvig Fritzson och Felix Hörberg åka med ner till Norrköping på grund av lättare skador och sjukdomar. Men istället var ju Noah Sonko Sundberg tillbaka efter de tre matchernas avstängning som han fick mot AIK.

ÖFK:s första chans i matchen kom efter riktigt bra samspel och Blair Turgott sköt strax utanför Norrköpings målvakt. Ett bra försök och framför allt bra spel av ÖFK i uppbyggnadsskedet.

Norrköping hade en bra period i början på halvleken men rätt snart tog ÖFK tag i spelet och pressade hemmalaget högt upp och gjorde det riktigt bra.

Norrköping gjorde 1-0 efter 35 minuters spel när Jonathan Levi pricksköt bollen i Aly Keitas högra kryss. Keita hade inte en chans på det skottet och så här långt hade Norrköping ett spelövertag på 65-35 räknat i procent.

ÖFK gick till halvtidsvila med 0-1 och första halvleken gick på poäng till hemmalaget.

Norrköping började andra halvleken starkt och ÖFK kämpade för att få ordning på sitt spel. ÖFK skapade en riktigt bra möjlighet när Isak Ssewankambo sköt ett riktigt bra skott som målvakten räddade och på returen höll sig Francis Baptiste framme, tyvärr fick han aldrig iväg något riktigt bra skott.

Bra intentioner från ÖFK:s sida och riktigt nära att det skulle bli kvitterat i matchen.

2-0 i matchen kom efter 56 minuters spel när Norrköping spelar riktigt bra. Måltjuven Chrisoffer Nyman gjorde målet.

Henrik Bellman var otroligt nära att reducera efter 58 minuters spel, Bellman löpte perfekt i mitten, skottet var riktigt bra men IFK:s målvakt, Isak Pettersson, gjorde en vass räddning.

ÖFK gjorde ett trippelbyte när Sellars, Mukiibi och Awad kom in istället för Francis Baptiste, Outtara och Bellman gick ut efter 63 minuters spel. I 73:e minuten stegar Blair Turgott in i mitten, passningen kommer från Ahmed Awad och Turgott trycker upp den i nättaket. Reduceringen är ett faktum och ÖFK närmade sig Norrköping.

Efter 80 minuters spel skapade ÖFK en riktigt bra chans, inne i boxen fanns Thomas Isherwood och tryckte in kvitteringen till 2-2.

Sista tio minuterna tryckte ÖFK på, Sellars, Awad, Turgott, Colkett och de andra spelade otroligt bra och det var rena turen att Norrköping höll 2-2 i det skedet.

ÖFK gjorde ännu en gång en riktigt bra match som gav en poäng mot IFK Norrköping.