ÖFK startar borta mot Hammarby – första omgångarna klara

Nu står det klart att ÖFK startar Allsvenskan 2020 på bortaplan mot Hammarby på Tele 2 Arena söndag 14 juni eller måndag 15 juni. Första hemmamatchen i Allsvenskan kommer att spelas mot IK Sirius mitt i veckan, troligen onsdag eller torsdag 17-18 juni och i tredje omgången möter ÖFK Örebro på bortaplan lördag eller söndag 20-21 juni.

-Jag är nöjd med det här, vi börjar första veckan med tre matcher. Blir konstigt att spela på Tele 2 Arena utan publik. Jag är glad att vi får börja spela matcher och det spelar egentligen ingen roll vilket lag vi möter i början, säger Ian Burchnall, tränare i ÖFK.

-Hammarby är ett av de bästa lagen i ligan offensivt. De spelar dynamisk fotboll och jag tror att de kommer att bli ett topplag i år. Det blir en bra värdemätare för oss att möta dem direkt.

Men det blir ett Hammarby troligen utan Zlatan Ibrahimovic?

-Synd att vi troligen inte får möta Zlatan eftersom det hade varit roligt. Men samtidigt kanske tur för oss eftersom han är en fantastisk bra spelare.

I andra omgången möter ni Sirius hemma, vad har du att säga om dem?

-Bra med en hemmamatch, utmaningen för oss är att vi inte vet hur motståndarna kommer att spela. Vi har några matcher från cupen som vi kan titta på men det blir svårt att veta, avslutar Ian Burchnall.

Alla matcher, under de inledande omgångarna i Allsvenskan, kommer att spelas utan publik. Exakta speldagar för de tre första omgångarna och avsparkstider kommer till veckan.

När det gäller omgångarna 4-6 kommer besked om dessa först om någon några veckor eftersom Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollförbundet väntar in besked från UEFA när det gäller landslagsuppehåll.

ALLSVENSKAN:

Omgång 1