ÖFK stöttar ”Säg nej till alkohol så länge barnen inte har åldern inne”.

Föräldrar: Riskera inte era barns framtid!

Inför valborgsfirandet är det många ungdomar som gör sin alkoholdebut och det är inte ovanligt att det är föräldrar eller andra vuxna som förser ungdomarna med alkohol. En Sifo-undersökning visar att drygt 25 procent av föräldrarna i Jämtlands län har låtit sin femtonåring smaka på alkohol. Vårt budskap till alla tonårsföräldrar är enkelt: Säg nej till alkohol så länge barnen inte har åldern inne.

Föräldrar som bjuder sin tonåring på ett glas vin till middagen eller köper ut öl till valborgsfirandet tror ofta att de hjälper sina barn till ett sundare drickande – eller skyddar mot farligare langad sprit. Verkligheten visar att välviljan snarare får motsatt effekt. Tonåringar som bjuds på alkohol av sina föräldrar dricker betydligt mer än andra barn även utanför hemmet. Och att köpa ut alkohol till minderåriga – oavsett om det är ens egna barn eller andras – är inte bara ett brott mot lagen utan också att sätta deras hälsa på spel.

Du som är tydlig med att din tonåring inte ska dricka alkohol gör ditt barn en stor tjänst. Sambandet mellan alkohol och våld är mycket starkt och den som börjar dricka tidigt löper också större risk att få alkoholrelaterade problem som vuxen.

Därför är det oroande att så många som mer än en fjärdedel av föräldrarna till femtonåriga barn i Jämtlands län låtit sin tonåring smaka på alkohol i hemmet, enligt en Sifo-undersökning från Folkhälsomyndigheten.

Många skolor, fritidsgårdar och engagerar föräldrar i det förebyggande arbetet. Det är en styrka när alla föräldrar i klassen är överens om att visa nolltolerans mot alkohol. Det är en styrka när både föräldrar och lärare säger att ”nej, vi accepterar inte att våra ungdomar dricker alkohol.” Det är angeläget att alla föräldrar tar sitt ansvar att verka för att deras tonåringar inte dricker alkohol under skolåren. Du som vill göra verklig skillnad ska därför ta initiativ till en gemensam mobilisering mot alkohol på din skola, i ditt barns klass.

Men skolan och fritidsgårdarna tillsammans med föräldrarnas insatser räcker inte alltid till. Då finns polisen i länet där som ett skyddsnät. Polisen ingriper aktivt minderåriga som dricker alkohol eller är berusade, häller ut eventuell alkohol på plats och kontaktar föräldrarna. Polisen ställer också frågor om var alkoholen kommer ifrån, för att kunna spåra upp langaren.

Skolans och polisens insatser är viktiga delar i den mobilisering mot alkohol och droger som pågår såväl i länet som nationellt. Mobiliseringen omfattar en mångfald aktörer som var och en på sitt sätt bidrar till att motverka ungas alkoholkonsumtion. Vi vädjar till exempel till länets livsmedelsbutiker, bensinstationer och restauranger att de fortsättningsvis ska vara uppmärksam på åldersgränserna. Vi uppmanar att du som förälder inte ska bjuda ditt barn på alkohol – att alla vuxna är överens om att ingen under 18 år ska få tag på alkohol. Tillsammans gör vi skillnad!

Det handlar om att ge våra ungdomar, alla ungdomar, bästa möjliga förutsättningar under vägen ut i vuxenlivet och i det är vi alla lika viktiga. Det är därför vi kraftsamlat till att stoppa langning till våra ungdomar. Via den digitala portalen www.mobilisering.nu/stoppalangning får du konkreta tips och råd kring dessa frågor.

Är vi överens?

Ingen under 18 ska få tag på alkohol!

Folkrörelsen mot droger Jämtlands län – en del i mobilisering mot droger

ABF Jana Pålsson/Eva Malm
CAN Thomas Andersson