ÖFK tar fjärde raka segern – vann 2-1 mot Falkenbergs FF

ÖFK fortsätter att övertyga i Allsvenskan. I kväll tog laget sin fjärde raka seger efter 2-1 mot Falkenbergs FF. ÖFK visade ännu en gång att de är ett lag med bra självförtroende. Målskyttar för ÖFK blev Francis Baptiste och Felix Hörberg.

ÖFK gjorde två förändringar i startelvan jämfört med hur det såg ut i segermatchen mot IF Elfsborg. In kom nu Ludvig Fritzson och Eirik Haugan, bägge två var avstängda mot

Elfsborg efter fyra gula kort. Noah Sonko Sundberg och Isak Ssewankambo var bägge avstängda, Noah efter sin utvisning mot AIK (som gav tre matchers avstängning) och Isak efter fyra gula kort.

Falkenberg var inför mötet på Jämtkraft Arena på kvalplats, men precis som i övriga tabellen, är det jämnt i bollen. Alla de tre sista lagen hade inför den här 18:e omgången 13 poäng.

Falkenberg började matchen bra samtidigt som ÖFK i ett antal kontringar visade att det hela tiden var farligt att släppa hemmalaget i dessa lägen.

ÖFK:s tre raka segrar gjorde att ÖFK kom in i den här matchen med en bra känsla och en mittenplacering. Lagets defensiva kvalitéer har i statistiken sett till att ÖFK:s sju nollor bakåt denna säsong och är dessutom fyra i Allsvenskan i insläppta mål.

ÖFK trummade på och 1-0 kom efter 18 minuters spel när Ronald Mukiibi slog ett perfekt inlägg mot Francis Baptiste huvud och klockren nick till 1-0.

ÖFK fortsatte att skapa chanser och inläggen från kanterna fortsatte att ställa till det för gästerna.

Efter 32 minuters spel fick Falkenberg ett riktigt bra läge med två spelare i mycket bra positioner inne i straffområdet, men då visade Aly Keita varför han är så otroligt duktig och smart som målvakt. Han tog ett steg fram och överraskade Falkenbergsspelaren som inte hade en chans att lyfta bollen över Keita mot ett friläge.

Blair Turgott fick sedan ett friläge efter en lång boll från eget straffområdet, Turgott fick med sig bollen och i ett trängt läge fick han iväg ett skott som Johan Brattberg räddade.

Men ÖFK fortsatte att skapa bra lägen, efter ett bra tryck i straffområdet kom bollen ut till Felix Hörberg som sköt bollen i mål, perfekt placerat och vackert! 2-0 till ÖFK efter 35 minuters spel speglade så långt spelet i matchen.

Direkt efter paus kom Blair Turgott i ett bra läge, Falkenbergsmålvakten Brattberg räddade dock skottet som höll på att gå in under honom. Hasse Eklund, tränare i Falkenberg pratade säkert i paus om ÖFK:s långbollar som hela tiden svepte in och oroade hans försvar.

Sedan hade Falkenberg några riktigt bra minuter med flera fina räddningar av Keita och här får ÖFK vara glada att det inte blev något mål bakåt.

Men efter 59 minuters spel kom reduceringen genom målkungen i Falkenberg, Edi Sylisufaj som nickade in 1-2 bakom Keita. Det här var Edis sjätte mål i årets Allsvenska.

ÖFK gjorde sitt första byte efter 64 minuter spel när Henrik Bellman kom in och ut gick Felix Hörberg. Bellman tog plats på högerkanten där Felix sprungit otroligt mycket i första halvleken.

Falkenberg fortsatte att pressa efter sin reducering och det var riktigt nära flera gånger att kvitteringen hade kommit. ÖFK bytte sedan i 80:e minuten in Sam Mensiro och Ahmed Awad, ut gick Nebiyou Perry och Francis Baptiste.

Alex Purver kom in med sex minuter kvar och ut gick då Charlie Colkett.

ÖFK fortsatte och försvarade sig bra på slutet och kämpade hela tiden mot ett Falkenberg.

Nu väntar ett landslagsuppehåll i Allsvenskan för ÖFK:s del, spelarna får ledigt fram till fredag då de är dags att samlas igen.