ÖFK tog säker seger mot BP

Efter segermatchen mot Sirius var det dags för Östersunds FK att ta sig an IF Brommapojkarna hemma på Jämtkraft Arena. Och det skulle bli en säker ÖFK-seger och ett hattrick från Dino Islamovic.

Det var svårt att inte tala om vädret i Östersund ikväll. Hård vind, fem grader i luften och kallt för supportrarna på plats på Jämtkraft Arena. Men spelet kom att värma desto mer. ÖFK tog kommandot redan från start och bjöd på flera målchanser. Arkitekt bakom det mesta var Hosam Aiesh som var väldigt företagsam på det offensiva mittfältet och han hittade fram till Dino Islamovic flera gånger under matchen. Det dröjde inte längre än arton minuter innan utdelningen skulle komma. En fin framspelning från Aiesh nådde fram till Dino Islamovic som rullade in 1-0 bakom Petric i BP-målet. Gästerna rullade runt efter ledningsmålet men fick inga nämnvärda farligheter. För ÖFK:s del gick det mesta genom Hosam Aiesh och Patrick Kpozo som var bra matchen igenom. Halvtidsresultatet blev 1-0.

Men det här kom att bli Dino Islamovic kväll. Efter fyra minuter i andra halvlek fick han bollen i mittcirkeln, drog till från 50 meter och fick – kanske med hjälp av vinden – bollen i krysset bakom Petric. Ett mål som definitivt lär bli ett av de snyggaste när vi summerar årets serie. Efter 2-0-målet gick musten ur BP som ändå fortsatte rulla och leta lägen men utan utdelning. För ÖFK, och framför allt Dino Islamovic, skulle det komma mer. I minut femtioåtta testade Hosam Aiesh bössan strax utanför straffområdet och träffade ribban. Framme på returen var Dino och kunde nicka in sitt tredje mål för dagen. Ett par minuter senare reducerade BP till 3-1 genom Philip Hellquist och gästerna pressade i slutet av halvleken men ett bra defensivt arbete gjorde att vi inte släppte till mer än så. Matchen slutade med seger 3-1 och vi tar därmed vår andra raka seger.

Ett stort tack till alla som stöttade oss idag, vädret till trots. På söndag tar vi oss an Djurgården i Stockholm. Då tar vi sikte på tre nya poäng.