ÖFK-tv: Charlie starkare och bättre – precis som hela laget

Charlie Colkett är spelaren som många hoppas på ska leda ÖFK kommande säsong. Mittfältaren visar med sitt kroppsspråk på planen att han är redo att ta ett större ansvar i år.

-Vi har ett år mer erfarenhet i år, det betyder mycket, säger Charlie Colkett efter dagens träning.

Förra säsongen spelade Charlie Colkett 25 matcher i Allsvenskan, varav 23 från start. Han är ingen målspruta, hans uppgift är mer att se till att andra får lägen. Charlie skapar dem med en djupledsboll till någon av anfallarna men han gjorde ett mål och två assist förra året.

Han fyller 24 år i september, med sin erfarenhet från Chelseas ungdomsakademi vet han att det gäller att jobba hårt för att komma någonstans. Konkurrensen är stenhård och presterar man inte blir det att se matcherna från sidan.

Men sedan han kom till Östersund har det blivit mycket spel för Charlie. Han har varit kuggen på mittfältet tillsammans med bland andra Rewan Amin. Det är också Rewan och Charlie som ofta stannar kvar efter träningen och tränar frisparkar och andra fasta situationer.

-Det känns bra så här på försäsongen, det är svårt att jämföra med förra året. Skillnaden är väl att nu är vi hyfsat samspelta och känner varandra. För ett år sedan hade vi en mängd med nya spelare och visste inte riktigt hur vi skulle spela, säger Charlie och torkar svetten från pannan.

Solen skiner så där härligt här i Portugal och ÖFK har precis genomfört sin andra träningsdag här. Träningen avslutades med elvamannaspel där hela planen användes. Mitt under matchspelet börjar Charlie skälla på en av sina lagkompisar. Han visar med sina händer vad han menar och ser irriterad ut.

Efter träningen går han fram till lagkompisen, som nyss fick en utskällning, och förklarar vad han menar. De båda pratar och diskuterar, visar med händerna och går sedan därifrån med ett leende på läpparna. Känslan är att Charlie Colkett kommer att ta ett större ansvar i år nu när Tom Pettersson inte är kvar.

-Vi litar på varandra i gruppen, vi hjälps åt både på och utanför planen. Precis som det ska vara.

Charlie Colkett och Rewan Amin fortsätter att skjuta och göra inlägg. Solen skiner och det är cirka 19 grader varmt. Charlie svettas men ser ut att trivas i värmen.

I eftermiddag väntar ett gympass för Charlie och hans lagkompisar. I morgon dags för ny träning.