ÖFK-TV: Fysio-Oscar om värme och vikten av vätska

Solen skiner och värmen stiger. Under matchen mot IFK Norrköping räknar SMHI att det kommer att bli uppemot 27-28 grader varmt. Det ställer stora krav på spelarna när det gäller vätska för att orka med att spela i den värmen.

Oscar Ljungblom är fysio i ÖFK och jobbar mycket med spelarna och får dem att äta rätt men också att dricka rätt. Inför matchen mot IFK Norrköping har Oscar en plan hur spelarna ska förbereda sig för att orka att springa i värmen.

-Att dricka rätt är väldigt viktigt. Under en match kan de lätt svettas bort 2-3 liter, säger Oscar.

Det handlar först och främst om att dricka vatten men också vatten med lite olika salter.

-Men de får inte dricka för mycket före matchen, då ligger vattnet och skvalpar i magen och det är inte bra.

Domarna har dessutom ett ansvar att göra vattenpauser under matchen, dessa brukar dyka upp efter en halvtimmes spel i varje halvlek.

-Jag tycker att våra spelare har varit duktiga på att förbereda sig för match och dricka lagom mycket.

Se hela intervjun med Oscar i webb-tv spelaren ovan!