ÖFK-tv: GPS håller koll på spelarna och deras rörelser

Inför varje träning och varje match så kan man se att spelarna och ledarna i ÖFK håller på att fästa något på ryggen. Det är en gps-sändare som håller koll på allt en spelare gör under en träning eller match.

Gps-enheterna som sitter på spelarnas ryggar i en sele, samlas in efter varje träning eller match och sedan börjar analysen av respektive spelare.

-Vi använder gps:en för att kolla hur vi belastar spelarna, ser hur snabbt eller långt de springer. Vi analyserar deras rörelsemönster och använder detta för att veta hur vi ska lägga upp träningen för respektive spelare, berättar Oscar Ljungblom.

Exempelvis kollar ledarteamet på inbromsningar hos en spelare, en sak som belastar en spelare väldigt mycket.

-Har vi en spelare som har hög intensitet när det gäller inbromsningar så måste vi kanske se till att den spelaren inte tränar så tufft den närmaste tiden.

Samma sak är det möjligt att se om en spelare inte springer eller agerar tillräckligt mycket under en match eller träning. Helt enkelt om personen i fråga maskar. Eller av någon annan anledning inte gör för fullt.

-Spelare som kommer tillbaka från en skada håller vi extra koll på och kan se hur vi sakta kan öka intensiteten i träningen. Vi har använt det här sedan förra året och det är ett bra verktyg för oss, menar Oscar.

Systemet heter Katapult och Oscar och hans gäng sammanställer data och presenterar det för Ian och de andra i ledarteamet.