ÖFK-tv: Hasse Backe tippar ÖFK i mitten av tabellen

Vid upptaktsträffen i tisdags var hela fotbolls-Sverige på plats och en av tv-experterna, Hasse Backe, tippade ÖFK som mittenlag kommande säsong.

-Det är härligt att vi nu snart är igång, det går inte att komma ifrån med den här härliga turneringen och det stora intresse som finns för den, säger Hasse Backe.

Hasse Backe är tv-experten som senaste tiden hunnit med att träna några lag och sedan kommit tillbaka till C-more och jobbet som expertkommentator. Han är ett aktat namn inom fotbolls-Sverige och är analytikern som tänker till före han säger något.

På upptaktsträffen i Stockholm gick han runt och lyssnade och pratade med spelare och ledare. När vi träffar honom och pratar om Allsvenskan 2019

-Kanske ska vi höja ett varningens finger att AIK och Malmö FF kan komma att bilda en egen division där uppe med tanke på deras ekonomiska muskler som man har.

Den här diskussionen har funnits tidigare menar Backe, titta på Holland där PSV och Ajax har varit två dominerande klubbar, tidigare var det samma sak i England med några få riktiga superklubbar och förstås i Spanien också. Men i Sverige har det inte varit så tidigare. Men nu tror alltså Backe på att det kan bli så i år.

-Övriga klubbar som vi måste ställa krav på är Häcken som nu måste leverera med det spel som de materialet som de har.

Vad tror du om ÖFK:s möjligheter i år?

-För Östersunds del är det svårbedömt, de har gjort en fantastisk resa men är svårtippade. Jag tror att de är från mitten och uppåt, det är ett tufft jobb att ta över efter Potter, Det är nog det värsta som finns.

Hasse avundas inte Ian Burchnalls arbetsuppgift och menar att det är tur att det i inte är en storstadsklubb som detta nu händer i. Med andra ord, i ÖFK får Ian mer tålamod från fans, sponsorer och andra experter.

-De investerar i rätt typ av spelare och gör det riktigt bra, jag tippar på övre halvan i alla fall.