ÖFK-tv: Ian Burchnall om läget i truppen efter ledigheten

Det är sex veckor sedan Ian Burchnall lämnade Östersund med sin familj. Nu är han och spelare och de andra ledarna tillbaka för att starta upp säsongen.

-Det här blir otroligt roligt, nu ska vi börja bygga det här laget, säger Ian Burchnall till ÖFK-tv.

När Ian och de andra ledarna plus spelare lämnade Östersund i mitten av november visste ingen vad som skulle hända. Skulle ÖFK få spela i Allsvenskan 2020 eller inte? Svaret kom dagen före julafton av överklagandenämnden.

-Det var ett fantastiskt skönt besked att få. Jultomten kom tidigt i år och det är vi tacksamma för. Det var mycket som vi var tvungna att sätta på vänt innan beskedet kom, berättar Ian Burchnall.

Ian Burchnall har några bråda dagar nu, först och främst startar träningen upp med spelarna. Till en början blir det mest fystester men förhoppningen är att vissa bollövningar ska starta den här veckan också.

-Jag har haft en bra tid hemma i England med min familj. Jag har jobbat en hel del också men hunnit att ladda batterierna och nu är vi redo för att starta upp den här spännande säsongen.

Träningsläger ska bokas, träningsmatcher ska bokas in, spelare behöver prata igenom sin situation med Ian och mötena är många i dessa dagar. Ändå utstrålar Ian Burchnall en glädje och harmoni. ÖFK ska spela i Allsvenskan och Ian Burchnall går in på sin tredje säsong som A-lagstränare i klubben.

-Vi måste nu titta på varje spelare och se vad var och en behöver för specialträning. Vi har så gott som alla spelare hela och friska, Frank Ahrin och Outtara Kalpi är kvar i sina hemländer medans vi väntar på att deras papper ska bli klara. I övrigt är alla på plats för att träna och göra sig redo inför Allsvenskan.

På tisdagen springer alla ÖFK-spelare in i ÖP-hallen och gör sitt första träningspass där inne, en träning som startar klockan 11.00.