ÖFK-tv: Ian om klubbens gemensamma träning

ÖFK har startat upp sina gemensamma träningar på Jämtkraft Arena denna vecka och idag genomfördes träningen i både sol och snö.

-Det känns bra att vi är igång med träningen igen tillsammans, spelarna och vi ledare är väldigt glada att vara igång igen, säger Ian Burchnall, tränare i ÖFK.

På dagens träning var det mycket fokus på spel på stor plan och därmed också lite högre tempo och möjlighet för ledarstaben att fila på spelidéer inför omstarten av Allsvenskan som ska ske om 1,5 månad.

-Det var roligt att se hur vi spelade på stor plan och det var bra. Vi får vara tacksamma att vi kan och får träna. Tittar man på många andra ligor runt om i Europa så är det inte många som kan träna tillsammans som vi gör, menade Ian Burchnall efter dagens träning.

De närmaste två veckorna kommer ÖFK att fortsätta att träna i grupp men spelarna använder inte omklädningsrummet och all gymträning sker utomhus med handskar och handsprit, allt för att minska risken att smitta varandra.

Träningen kommer att trappas upp inför träningsmatcherna som är inplanerade under slutet av maj och början av juni. Planen är fortfarande att Allsvenskan ska starta 14 juni.

-Förhoppningsvis får vi något definitivt besked att vi kan starta säsongen 14 juni snart. Då kan vi planera lite mer. Den fysiska statusen på spelarna är fortfarande riktigt bra. Det är några få som har små känningar men inget allvarligt.