ÖFK-tv: Keita inför säsongen – Det kommer att bli ett bra år

Han går in på sin sjätte säsong i ÖFK nu. 32 år gammal är han bland gamlingarna i laget. Men fortfarande otroligt bra.

-Jag älskar verkligen den här klubben. Det här kommer att bli ett bra år, säger han.

Han kom till ÖFK när laget spelade i Superettan, Aly Keita var då hyfsat okänd för de flesta. Men sedan dess har det hänt mycket. Keita har, trots att många spelare lämnat klubben, stannat kvar och är nu inne på sin sjätte säsong.

-Jag älskar verkligen den här klubben. Vi vill alltid vinna matcher och det är ett skönt gäng, säger Aly efter middagen på spelarhotellet.

Träningslägret i Spanien är nu inne på sin fjärde dag. Spelarna börjar bli lite trötta och slitna.

-Det är tuffa träningar, det är bra fart på dem. Det är alltid kul att komma iväg på träningsläger och umgås med grabbarna. Det är bra för gruppen att åka iväg så här och lära känna de nya spelarna.

På målvaktssidan har Andreas Andersson lämnat och istället har Sixten Mohlin tillkommit i truppen. En ny målvakt som alltså vill konkurrera med Aly om platsen mellan stolparna.

-Sixten är jättetrevlig, han är en duktig målvakt. Jag gillade honom direkt när jag träffade honom. En bra kille och han påminner lite om mig själv som yngre. Det ska bli kul att hjälpa honom om han behöver tips och vi kan utveckla varandra, säger Aly.

Keita säger att målvaktstrion, det vill säga Sixten, han själv och Andrew Mills peppar varandra.

-För mig så gäller det att peppa varandra. Blir de bättre så blir jag också bättre. Jag försöker att göra mitt bästa hela tiden. Vi är kompisar och då vill man varandra väl. Det här är en bra grupp.

Dessutom har gänget fått en ny målvaktstränare i David Preece. David ersätter Linus Eriksson som lämnat för Elfsborg.

-David är väldigt duktig, han har varit målvakt själv. Han kommer att bli riktigt bra för oss.

Inom snar framtid startar tävlingssäsongen med tre matcher i gruppspelet i Svenska Cupen. Och Keita har målsättningen klar:

-Vi måste vinna Svenska Cupen, det är ju vägen ut i Europa. De som har kommit in i laget är riktigt bra spelare. Många kanske inte tro att vi ska göra en bra säsong men vänta ni. Det här året kommer att bli väldigt bra före oss, säger Keita och ler.

Aly Keita är redo för nya framgångar med ÖFK.