ÖFK-tv: Keita tillbaka i full träning – axeln känns bra

Efter en veckas träning i början av januari kom beskedet. Aly Keita skrev på ett nytt kontrakt för ÖFK och därmed var det många som blev glada. Keita är därmed inne på sin sjunde säsong i klubben. Och nu kommer nästa glada besked, Keita tränar för fullt och har ingen skadekänning alls i sin axel.

Aly Keita var ÖFK:s förste målvakt förra säsongen. Han stod i 23 av 30 matcher i Allsvenskan. Några matcher missade han på grund av skada och dessutom på grund av spel i Afrikanska Mästerskapen.

På tal om spel i landslaget, i en match sent i höstas med sitt Guinea skadade Aly Keita axeln och har sedan dess kört rehab. Sixten Mohlin fick chansen att stå i matchen mot GIF Sundsvall och Andrew Mills vaktade stolparna i matchen mot Brommapojkarna.

På torsdag spelar ÖFK match här i Portugal mot Lyngby men då kommer inte Aly Keita stå i mål.

-Jag behöver lite tid till för att vara redo att stå, men skulle det vara en avgörande match och jag skulle bli tvungen att stå så skulle det inte vara något problem, säger han och ler.

Keita har ofta nära till skratt. Han utstrålar ett lugn och ett självförtroende som få kan göra. Tillsammans med sina målvaktskollegor Andrew Mills och Sixten Mohlin är det hårdkörning som gäller i Portugal. David Preece jobbar och drillar de tre hela tiden.

-Det är kul att vara tillbaka och träna för fullt. Jag är inte rädd eller orolig när jag slänger mig på träningen. Vi har bra fysios som hjälper mig.