ÖFK-tv: Keita uttagen till Afrikanska mästerskapen

Aly Keita, ÖFK:s duktiga målvakt, har tagits ut till Guineas landslag och den trupp som förbundskaptenen där har tagit ut. Dessutom har Ronald Mukiibi tagits ut i Ugandas trupp till samma mästerskap.

-Jätteroligt att få spela afrikanska mästerskapen, det har varit en dröm säger Aly Keita.

ÖFK:s målvakt Aly Keita har varit med på landslagssamlingarna med sitt Guinea under en längre tid och har varit mer eller mindre självskriven som första målvakt. Därför var det ingen överraskning när förbundskaptenen nu har tagit ut sin trupp till Afrikanska mästerskapen i fotboll i Egypten som startar 21 juni.

-Det här är något som jag har sett fram emot, nu har jag varit skadad ett tag men är på väg tillbaka. Man har längtat till det här länge nu, säger Keita till ÖFK-tv.

Keita har under de senaste landslagssamlingarna och kvalet till Afrikanska Mästerskapen varit förstamålvakt och när Guinea vann sin kvalgrupp och tog steget till mästerskapet började förstås drömmen för Aly om att få spela ta fart.

-De har varit nöjda med mitt spel i kvalmatcherna och vi har ett riktigt bra lag. Det är ett fattigt land med små tillgångar men fansen är otroligt häftiga och lite galna. De blir lyckliga när vi spelar fotboll.

Guinea vann sin grupp före Elfenbenskusten. Nu i gruppspelet möter Keita och hans kompisar i Guinea Burundi, Madagaskar och Nigeria.

-Nigeria är väl bästa laget i gruppen – efter oss. Men vi har ett bra lag och det här blir riktigt roligt.

Keitas fotskada är nu så pass bra att han kör pass ute på planen och smärtan blir mindre och mindre för varje dag. Allt talar för att ÖFK:s målvakt åker iväg nästa vecka till landslagssamlingen för sitt land Guinea.

Även Ronald Mukiibi är uttagen till Afrikanska mästerskapen i Egypten för sitt land Uganda. Ronald rehabtränar just nu efter matchen mot Djurgården och tror att även han åker iväg till Egypten nästa vecka.

Afrikanska Mästerskapen kommer att sändas i C-more och Sportkanalen.

Här kan ni läsa mer om Afrikanska mästerskapen.

Grupp A:

Uganda, Kongo, Zimbave, Egypten

Grupp B:

Burundi, Madagaskar, Nigeria, Guinea

Grupp C:

Senegal, Kenya, Algeriet, Tanzania

Grupp D:

Marocko, Namibia, Elfenbenskusten, Sydafrika

Ronald Mukiibi, uttagen i Ugandas trupp till Afrikanska Mästerskapen i Egypten.