ÖFK-tv: Mukiibi redo för att spela mot IFK Norrköping

För precis en vecka sedan kom han hem efter efter att ha tillbringat några veckor på Afrikanska Mästerskapen och dessutom fått möjlighet att spela en match där.

-Det ska bli roligt att få möta IFK Norrköping, vi vet hur vi ska möta dem, säger Ronald Mukiibi till ÖFK-tv.

Uganda tog sig till åttondelsfinal men där blev det förlust och utslagning för Ronald och hans kompisar i Uganda. Nu har Ronald hunnit träna en vecka med ÖFK och känner sig stark och har inga problem med sina tidigare skador som han dragits med under vintern och våren.

-Det känns bra nu. Jag känner mig pigg. Det känns bättre och bättre för varje träning. Och nu är det match och jag är redo.

På träningen under lördagen small det rejält och i vissa träningsmoment var det högljudda protester över bedömningen från domarteamet som bestod av ibland Joe Sargison och Ian Burchnall.

-Ja, vi är ett gäng vinnarskallar som hatar att förlora. Om vi inte skulle vara det så ska vi nog syssla med någon annan sport, säger Ronald om de heta diskussionerna på träningen.

IFK Norrköping ligger före ÖFK i tabellen och har efter en tveksam start klättrat lite i tabellen och uppvisat bättre och bättre spel.

-Norrköping är ett bra lag. Det blir en tuff match och vi måste gå in och ge järnet. Vi har bra koll på hur de spelar och vet hur vi ska stoppa dem.

IFK Norrköping spelade i torsdags match i kvalet till Europa League mot ett nordirländskt lag och vann med 2-0 på bortaplan. Frågan är då hur Norrköping tänker när de ska ta ut spelare till den här matchen.

-Jag kommer ihåg när vi spelade i kvalet till Europa League för två år sedan. När det blir tightare med matcher så kan det vara jobbigt att spela matcherna i Europa. Men alla är professionella och är redo för nästa match, menar Ronald.