ÖFK-tv: Ordföranden om den ansträngda ekonomin i ÖFK

Vi kommer i stora drag nedan redovisa de kostnader klubben hade fram till 2018-12-31. Då det egna kapitalet låg på cirka 24 miljoner kronor, och den egna kassan på 10 miljoner kronor.

Det tapp Östersunds FK i år haft i form av sponsorer, årskort, biljetter samt senaste spelarförsäljningar – tror vi inte funnits någon motsvarighet genom tiderna i Svensk fotboll.
Orsaker kan vi bara spekulera och gissa, men vi har ett nuläge att hantera och det att förhålla oss till.
Kostnadsredovisningar från åren 2017-2018 har vi fått och vi har en god uppfattning vad pengarna gått till. En stor del av pengarna har givetvis gått till att upprätthålla sportslig framgång, en femteplats respektive en sjätteplats i allsvenskan kostar pengar. Vi har dock som styrelse hittat följande fyra punkter som kanske inte belysts eller diskuterats på årsmöten, men som haft stor inverkan på det överlämnade egna kapital samt kassa.

Läs mer om vår kampanj ”jag tror på det här”.

Europabonusar– totalt har bonusar från Svenska cupen guldet, Europa League kvalifikationen och Europa League slutspelet kostat klubben närmare 18 miljoner kronor.

Återbetalning investeringar och lån– Klubben löste under dessa år ut alla sina externa fordringsägare. Totalt cirka 22 miljoner kronor inklusive skattepåverkan.

Se filmen om vår kampanj!

-Försäljningskostnader – I samband med spelarförsäljning som skedde under 2018 så kommunicerades försäljningspriset ut, dock inte uppkomna kostnader. I samband med genomförda försäljningar på Saman Ghoddos och Ken Sema – så uppkom också kostnader till tidigare klubbar och agenter på överstigande 11 miljoner kronor.

-Investeringar i nya läktare – I samband med att ÖFK skulle spela i Europa League var vi tvungna att investera i att uppgradera läktarna för att få spela på Jämtkraft Arena. Under 2017 uppgick dessa kostnader till cirka 5 miljoner kronor.

Dessa fyra punkter uppgår totalt till närmare 56 miljoner kronor.

Under åren har också nya spelare och ledare införskaffats, tillsammans med ökade kostnader i Europa League – vilket uppgår till totala kostnader på i runda slängar 30 miljoner kronor.

Dessa punkter är inget vi kan göra något åt nu, utan vi kan bara förhålla oss till den verklighet vi lever i nu och det är det vi gör.  Vi har ett riktmärke på en rejält dämpad kostnadsbudget 2020, men den hjälper oss inte nu heller – för nu behöver vi ersätta tappade intäkter och tappad likvid, och då behövs alla som sympatiserar och följer ÖFK.

Bo Ottosson

Ordförande ÖFK