ÖFK-tv: Preece testar nya träningsformer

David Preece är målvaktstränare i ÖFK och testar då och då lite nya och kanske annorlunda träningsmetoder än vad målvakterna är vana vid.

-Man måste säga att han är kreativ, menar Sixten Mohlin, målvakt i ÖFK.

Förra veckan uppmärksammade vi när ÖFK:s målvaktstränare David Preece tog fram tennisracket och tennisbollar när han tränade målvakterna. I går plockade han fram en studsmatta och en sele med ett långt gummiband som han spände fast dels i målstolpen men också i målvakterna.

-Selen är till för få bättre stabilitet och att stärka bålen. Det ska vara riktigt jobbigt att ta ett steg framåt mot bollen. Men det är roligt att testa nya saker, säger Sixten Mohlin efter träningen.

Sixten och de andra målvakterna gillar när det kommer in nya träningsformer som liknar det som de får vara med om på matchsituationer och när Preece stoppar in nya sätt att träna blir det inte heller långtråkigt på träningen.

Preece har nu tre målvakter i träning, Andrew Mills, Aly Keita och Sixten Mohlin. Alla tre slåss om platsen mellan stolparna och Sixten var den som fick chansen när Aly Keita var skadad och sedan på Afrikanska Mästerskapen.

-Vi vill alla tre stå i mål. Det är bra konkurrens och det är så det ska vara i en en storklubb, menar Sixten.