ÖFK-tv: Tom och Bellman efter träningen i Norge

På söndag 24 mars spelar ÖFK sin sista träningsmatch inför den allsvenska starten. Idag tränade laget på Aker Stadium i ömsom regn ömsom hagel och stormvindar.

-Det här är en viktig match om vi vinner, men förlorar vi spelar den ingen roll, menar Tom Pettersson, försvarsjätte i ÖFK inför matchen.

Nu är det nära. Om sju dagar startar Allsvenskan och match borta mot AIK på Friends Arena i Stockholm. Genrepet spelas på söndagen med start 13.00 i Norge på Vestlandet i kuststaden Molde. Här ute vid havet blåser det jämnt, eller nästan jämnt i alla fall och det fick ÖFK känna på idag.

När SAS-planet tog mark var det i stormbyar på närmare 20 sekundmeter, kanske mer i byarna. När träningen startade började det hagla och därefter regna. Och snöa.

-Jasså, tränade vi bara en timme, det kände som mycket mer i den blåsten och kylan, sa Tom Pettersson med ett leende.

Hur viktig är den här träningsmatchen?

-Den är viktig om vi vinner. Skulle vi förlora, ja då spelar den ingen roll. Då glömmer vi den snabbt.

Tom Pettersson har varit med om mängder med genrep under sina år inom fotbollen. Han vet att det är bra med ett positivt genrep och förstås att han som spelare och som lag får spelet att fungera och få en bra känsla.

Totalt är det 19 spelare på plats i Norge, i morgon en timme före match får ni en laguppställning här på hemsidan och i våra sociala medier.

En spelare som hoppas på speltid är Henrik Bellman. Han kämpar på under träningarna och gör bra ifrån sig. Kanske är det hans tur att få speltid i morgon. Men som ni vet är ju konkurrensen på mittfältet riktigt tuff.

-Nu är det bara en vecka kvar till premiären på Friends. Det blir roligt, menar Bellman som frös på träningen i Atlantvindarna som piskade in på den fantastiskt fina arenan som ligger direkt vid strandkanten i den lilla hamnstaden.