ÖFK-tv: Tom Pettersson – Nu siktar vi uppåt!

Han gör sin tredje säsong i Östersunds FK. Lagkaptenen Tom Pettersson ser fram emot den omstart som laget nu gör.

-Det har hänt mycket under hösten och nu har vi fått in mängder av nya spelare med hög kvalitet, säger han.

Ni kan nu storyn om Tom Pettersson. Från bänken i IFK Göteborg till succé i ÖFK och spel i Europa League. Men hösten var tung, ÖFK spelade bra men mängder av skador gjorde att bänken var tunn bitvis. Men det är annat nu. Alla spelare deltar på träningslägret i Marbella och fem nya spelare och nya ledare har kommit in.

-Mycket förändringar sedan förra året på spelar- och ledarsidan. Jag visste inte riktigt vad som skulle hända i höstas när vi hade få spelare på bänken. Men nu har vi fått in flera riktigt spännande spelare och dessutom riktigt bra spelare, säger Tom när vi träffar honom efter middagen på spelarhotellet.

Det här är andra träningslägret utomlands sedan den 7 januari då truppen samlades igen efter semestertiden i december. Först sju dagar på Cypern och sedan nu 11 dagar i Spanien. Det blir mycket tid tillsammans med laget och tunga träningar.

-Just nu är det lite tunga ben och segt i kroppen. Först en lång flygresa och sedan tre dagar med hårdträning. Men idag får vi ledigt och ska spela lite golf och vila.

Annars blir det kortspel och hänga på hotellen men kanske också en shoppingtur till närområdet för spelarna i ÖFK. Gibraltarklippan ligger bara 30 minuters bilväg från anläggningen där ÖFK bor.

Hur ser du på den kommande säsongen?

-Positivt, nu siktar vi uppåt i tabellen och uppåt kvalitetsmässigt. Vi har fått en bra konkurrenssituation i laget. Om vi ska lyckas vinna matcher räcker det inte med att ha elva spelare som är bra utan vi behöver en hel trupp som är bra.

Tom konstaterar att det har hårdnat till sig på backsidan med Tom Isherwood och Marco Weymans som mittback och vänsterback.

-Ja, nu får man skärpa till sig lite. Det är bra killar det här, säger Tom och skrattar.

ÖFK spelar två tuffa matcher här nere i Spanien, först möte med Dynamo Kiev från Ukraina på tisdag klockan 12.00 och sedan match mot ryska laget Rostov på fredag kväll klockan 17.00.

Hur bra är ÖFK i år tror du?

-Det vet vi inte. Jag undrar det jag också. Vi får se vilken karaktär det är i det här laget. Det kan komma dippar och då gäller det att hantera dessa. Men det kanske inte kommer någon dipp, säger Tom och vandrar ut från glasdörrarna på hotellet.