ÖFK-tv: Träffa David Preece – ny målvaktstränare i ÖFK

En 42-årig före detta målvakt från England. Där har ni ÖFK:s nya målvaktstränare efter Linus Eriksson.

-Det ska bli otroligt roligt att jobba med våra målvakter, Keita håller otroligt hög klass och Sixten och Andrew är riktigt bra de också, säger Preece i den första intervjun.

Preece har varit målvaktstränare i fler danska klubbar och har under den senaste tiden varit hos Manchester City och hjälpt till där med målvaktsträningen. Här har vi med andra ord en tränare som, trots sin unga ålder, hunnit vara i mängder med klubbar runt om i Europa.

Och nu är han alltså på plats på ÖFK:s träningsläger i Marbella. Här har David tre målvakter på plats, Aly Keita, Sixten Mohlin och Andrew Mills.

-Jag har ju sett Keita i matcher tidigare, han är otroligt bra. En säker målvakt. Men jag är också imponerad av unga Sixten Mohlin och Andrew Mills. Vi har tre riktigt bra målvakter i vår trupp, säger han när vi träffar honom på spelarhotellet i Spanien.

David kommer fram och hälsar, berättar om sin karriär och att han under några år pluggade journalistik och har hunnit med att jobba en del som sportkommentator och dessutom gjort en hel del webb-tv med klippning och filmning.

-Ingen har ju undgått Östersunds framfart och jag var på plats den där kvällen i februari på Emirates när ÖFK besegrade Arsenal. Det var häftigt.

David jobbar hårt med de tre målvakterna på plats i Marbella. Det är hårt jobb som ska se till att ÖFK är väl rustade på målvaktssidan när säsongen drar igång på allvar här i februari.

David har försökt att göra sig förstådd bland spelarna genom att prata danska, han har ju tillbringat några år i Danmark, men ingen av ÖFK-spelarna förstår honom.

-Nej, jag får nog lära mig lite svenska istället, säger han och skrattar.