ÖFK-tv: Träffa Marco Weymans – ny vänsterback i ÖFK

En 21-årig belgare. Där har ni ersättaren för Dennis Widgren. Marco Weymans har anslutit till ÖFK:s träningsläger i Marbella. Marco har för övrigt gjort ett fantastiskt mål på ÖFK:s nya målvakt, Sixten Mohlin.

Han har fått sin uppfostran i PSV Eindhovens akademi. Han har spelat med Belgiens U19-landslag, närmare bestämt 13 matcher där. Med andra ord, ÖFK:s nya vänsterback är en ung lovande spelare som nu skrivit på för ÖFK.

-Efter tiden i PSV gick jag till Cardiff och sedan till en belgisk klubb som spelar i andra ligan, berättar Marco när vi träffar honom direkt efter middagen på spelarhotellet i Marbella.

Marco är 21 år gammal och har alltså en lång tid bakom sig i PSV och dess berömda akademi. Men karriären är, precis som den brukar vara för spelare i ÖFK, inte helt spikrak och nu har han alltså hamnat i Sverige och Östersund.,

-Min agent har pratat bra om klubben. Men jag såg också hur de spelade mot Arsenal i Europa League. En fantastisk match och dessutom hur de spelade i hela Europa League.

Marco berättar att han dessutom fick bra kontakt med David Webb, ÖFK:s tekniska direktör som har jobbat hårt med rekryteringar av spelare under vinteruppehållet.

-Jag ville ha en utmaning och det är därför som jag är här i Östersund nu. Jag känner mig stark och det här ska bli riktigt roligt.

Sen var det då det där med det fantastiska målet från halva planen. Som han gjorde med det belgiska U19-landslaget när de mötte Sverige. Målvakt den gången var Sixten Mohlin och i backlinjen vanns ÖFK:s Sonko Sundberg.

Marco tar bollen på egen planhalva och gör ungefär som Dino Islamovic gjorde, sköt från halv plan i mål.

-Ja, jag kommer ihåg det där målet, säger Sixten när vi frågor honom. Det var ett snyggt mål. Men det är inget som jag legat vaken om nätterna och funderat på, säger han och skrattar.

Under lägret i Marbella kommer vi att föra samman Marco och Sixten och titta närmare på målet som Marco gjorde på sin nya lagkamrat. Målet kan ni för övrigt se i spelaren här ovan.