ÖFK vann 2-0 – tog första hemmasegern mot Kalmar

ÖFK tog sin första hemmaseger för säsongen när laget besegrade Kalmar FF med 2-0 efter riktigt fint spel av hemmalaget. Målskyttar för ÖFK blev Blair Turgott och Francis Baptiste.

Efter Noah Sonko Sundbergs utvisning i slutet av matchen mot AIK blev det en förändring till matchen mot Kalmar FF, nämligen Sonko ut och in med Ronald Mukiibi istället. Men i övrigt var tränarduon Amir och Pero nöjda med det spel som presterades i matchen mot AIK.

Uppställningen 4-4-2 kändes väl genomtänkt och en Mukiibi som är hel och på gång är ett bra alternativ till suveräne Sonko.

Redan efter åtta minuters spel fick Isak Ssewankambo gult kort efter en fällning åtta meter utanför straffområdet.

Roligt att i Kalmar FF se två före detta ÖFK-spelare i Piotr Johansson och Douglas Bergqvist. Douglas gör nu sin femte match för sin nya klubb och är redan ordinarie i startelvan.

Ledningsmålet för ÖFK kom efter 14 minuters spel när Kalmarförsvaret helt gör bort sig och efter två helt fria spelare lyckas Blair Turgott bli sista spelaren på bollen! Underbart skönt och skönt för hemmalaget.

Turgott gjorde sitt andra mål i ÖFK-tröjan, det första kom förra året på hösten.

Erik Israelsson var nära att kvittera efter 20 minuters spel när han i kamp med två ÖFK-backar ändå fick till en riktigt snygg och farlig nick som Keita fick tippa ut till hörna. Israelssons nick var stenhård nere vid stolproten men Keita var där med en hand!

ÖFK:s första halvtimme i den här matchen var väldigt bra, kanske den bästa halvtimmen i Allsvenskan för ÖFK så här långt.  Även om Kalmar FF då och då stack upp i farliga kontringar så kändes det ändå lugnt i försvarsarbetet för ÖFK:s del.

Efter 39 minuters spel fick Kalpi gult kort på ett till synes tufft sätt. Kalmar tryckte på i slutet av första halvleken och det var nära att Kalmar kom igenom ÖFK:s annars så kompakta försvar.

Nebiyou Perry fick ett gult kort i 53:e minuten och dessutom hade Eirik Haugan fått ett gult kort i sista matchminuten av första halvleken. Det kortet gör att Eirik är avstängd i nästa match efter fyra gula kort i år!

Henrik Bellman kom in efter 57 minuters spel och ut gick en trött Nebiyou Perry. Nästa byte kom efter 63 minuter när Sam Mensiro och Francis Baptiste kom in istället för Turgott och Mukiibi.

Ludvig Fritzson fick sitt fjärde gula kort efter 65 minuters spel och är även han avstängd i nästa match. Strax efter Luddes gula kort fick Romario en fin frispark som var perfekt slagen men Keita var där i närheten av kryssribban med en räddning av den högre skolan.

2-0 till ÖFK kom efter ett mönsteranfall där Felix Hörberg fick en fin passning på högerkanten och gick in mot straffområdet, spelade snett inåt bakåt och Francis Baptiste gör 2-0 helt fri!! Snyggt och underbart härligt!!

Francis Baptiste första mål i Allsvenskan i ÖFK! Ett snyggt mål och 2-0 till ÖFK.

ÖFK.s seger var rättvis och kom väldigt lägligt. Nu klättrar vi i tabellen och njuter innan vi laddar om inför nästa match som spelas på söndag borta mot Elfsborg.