ÖFK vann premiären mot GIF Sundsvall med 3-1

Östersunds FK:s första träningsmatch för säsongen slutar med en seger mot GIF Sundsvall med 3-1 (1-1). ÖFK:s mål gjordes av Alex Purver, Attah Kadiri och Frank Arhin.

ÖFK:s ledarteam med Ian Burchnall i spetsen valde på förhand att spela med två helt eller nästan helt olika uppställningar i första respektive andra halvleken. Matchen mot GIF Sundsvall spelades inomhus i Nordichallen inför drygt 1200 åskådare där Falkarna gjorde att stämningen blev riktigt skön.

Första 20-25 minuterna blev ett uppvaknande för ÖFK, Giffarna pressade högt och de röd/svarta hade svårt att få ordning på sitt spel. Men sedan började det hända lite framåt, Blair Turgott, Francis Baptiste och Nebiyou Perry stod för det offensiva i första halvleken och Blair Turgott var riktigt nära att göra 1-0 efter cirka 25 minuters spel, strax därefter kom så 1-0 målet, ett kanonskott av Alex Purver som skruvade in bollen i målvaktens vänstra kryss.

-Jag fick en bra träff och det var snyggt, menade den sympatiske Purver.

Sundsvall hade sedan någon halvchans innan de kvitterade strax före halvtidspaus.

I den andra halvleken valde Ian Burchnall att byta ut sju spelare och kvar stannade bara Sonko Sundberg, Thomas Isherwood, Alex Purver och målvakten Sixten Mohlin.

In kom istället Sam Mensiro, Marco Weymans, Frank Arhin, Rewan Amin, Ludvig Fritzson, Dmitry Zhuravlev , Attah Kadiri. Jerrell Sellars kom in lite senare i halvleken och dessutom testspelarna Malcolm Stolt och Fio Karlsson.

ÖFK:s 2-1 mål gjordes av Attaha Kadiri som fick en underbar crossboll av Marco Weymans och 3-1 gjordes av Frank Arhin.

-Jag är nöjd på det sätt som vi genomförde matchen, ingen spelare blev skadad, vi skapade chanser och de testspelare som vi hade lånat in gjorde alla bra ifrån sig, menade Ian Burchnall efter matchen.

ÖFK spelar sin nästa träningsmatch mot Brommapojkarna på Grimsta IP på fredag klockan 16.30 för att sedan på lördag morgon åka till Portugal på träningsläger.