ÖFK:s ordförande har ordet: Stor lättnad över uteblivna bötesbeloppet

20201110 – är ett datum som för alltid kommer ha stor innebörd för ÖFK.

Vår advokat meddelade oss igår att Saman Ghoddos går fri från det tidigare dömda bötesbeloppet, och därigenom också ÖFK:s solidariska del. Vi kan känna och glädjas med Ghoddos, men vi känner själva en lika stor lättnad över det uteblivna bötesbeloppet.

Det innebär, förutom utebliven vidare oro, att vi tar bort 10 miljoner ur skuldsidan på balansräkningen, som tidigare reserverats. Och det betyder att vi inom kort kör igång med investmentbolaget. De två åtgärderna kommer göra en markant skillnad för vårt egna kapital och det känns otroligt viktigt.

Utöver det kan vi nu bara vädja till er alla som tidigare velat avstå sponsring, årskort, medlemskap på grund av oron att klubben skulle gå i konkurs vid en eventuell bot – att nu istället kliva på igen. Vi fick sona två transferfönster, men med den trupp vi idag har och med den ledarstab vi idag har så känner vi ingen oro över att hantera de hindren.

Jag sade tidigt att vi kan bara klara detta om vi alla krokar arm och tillsammans hjälpas åt, i och med domen som igår kom så hoppas jag det sista hindret för er alla är undanröjt och att vi tillsammans vänder blad och nu visar resten av Sverige vad vi ÖFK:are kan göra när vi hjälps åt tillsammans.

Årskorten släpptes i måndags, sponsorförsäljningen är igång och snart spelar vi Inför 300 personer på våra kvarvarande hemmamatcher. Det är nu full fart framåt som gäller och även om man inte ska älta historia, så är det skönt att ”Ghoddos domen” nu kan läggas till handlingarna.

Stolt ordförande

Mathias Rasteby