ÖFK:s överklagan avslås – Dinos avstängning kvarstår

I samband med ÖFK:s match mot Kalmar FF blev Dino Islamovic utvisad vid en målchans för Kalmar. ÖFK överklagade beslutet till disciplinnämnden – en överklagan som nu har avslagits.

Det var i 31:a minuten i matchen mot Kalmar FF som Dino Islamovic i en närkamp i straffområdet fick ett rött kort och blev utvisad. Kalmar FF fick också en straff i samband med det röda kortet. En straff som sedan Kalmar FF missade.

ÖFK beslöt att överklaga Dinos röda kort till disciplinnämnden och idag har beslutet kommit, ett beslut där ÖFK:s överklagan avslås.

Disciplinnämnden skriver följande:

”Enligt 7 kap 6 § andra stycket tävlingsbestämmelserna får de disciplinära konsekvenserna av ett domarbeslut som är uppenbart felaktigt, som varning eller utvisning uppenbart utdelad till fel spelare, ändras i efterhand av Disciplinnämnden. Bestämmelsen innebär även att Disciplinnämnden i sig kan ändra ett beslut om varning eller utvisning. Det förutsätter dock att beslutet är uppenbart felaktigt.

Av regel 12 i spelreglerna för fotboll 2019 framgår att när en spelare begår ett regelbrott inom sitt eget straffområde mot en motspelare som förhindrar en uppenbar målchans och domaren dömer straffspark, ska den felande spelaren varnas om regelbrottet var ett försök att spela bollen. I alla andra fall (t.ex. fasthållning, dragning, knuff, ingen möjlighet att spela bollen etc) måste den felande spelaren utvisas.
Östersund har uppgett att det inte var en klar målchans och att Dino Islamovic i vart fall försökte spela bollen varför han inte ska bestraffas med en målchansutvisning.

Domaren har uppgett att Kalmarspelaren föll till marken i straffområdet i riktning mot målet som ett resultat av en otillåten kroppskontakt från Dino Islamovic. Om kroppskontakten inte inträffat hade Kalmarspelaren haft möjlighet att skjuta mot mål. Kroppskontakten med överkroppen ska bestraffas med målchansutvisning.

Disciplinnämnden anser efter att ha tagit del av parternas skrifter och av filmklippet att domarens beslut om målchansutvisning i vart fall inte var uppenbart felaktigt. Östersunds begäran ska därför lämnas utan bifall.