ÖFK:s styrelse utökas med två medlemmar

Östersunds FK:s styrelse växer.

Nu kliver Gunilla Olsén Eriksson och Ulf Dahlén in som adjungerande ledamöter i styrelsen.

– Vi är mycket nöjda med dessa namn och hoppas och tror att de väljs in vid nästa årsmöte, säger valberedningens ordförande Sören Eriksson.

Efter att Daniel Kindberg tagit time out från rollen som styrelseordförande har klubbens styrelse bestått av tre personer. I en dialog med styrelsen så tittar valberedningen på ytterligare personer med kompetens inom digitalisering och företagsrelationer.

Ulf Dahlén behöver ingen närmare presentation. Dahlén med sina 14 NHL-säsonger bakom sig är en av Jämtlands största idrottare genom tiderna. Att han nu väljer fotboll i stället för ishockey kanske får många att höja på ögonbrynen.

– Fotbollen och ÖFK är inget nytt för mig. Jag och familjen är stora supportrar och vi har haft säsongsbiljetter flera år. Jag tycker att den resa som ÖFK har gjort är fantastisk och Östersund har verkligen något att vara stolt över, säger Ulf Dahlén.

När han fick frågan om att kliva in i Östersunds FK:s styrelse var det ingen tvekan.

– Om frågan hade kommit inför matcherna mot Arsenal så hade jag nog tackat nej. Då var allt guld och gröna skogar och klubben gick som tåget. Men nu då risken finns att tappa spelare och det går rykten om ledarstaben så känns det som att klubben står inför ett vägskäl. Det känns inspirerande att hoppa på och jag känner mig smickrad över att klubben säger att de behöver min kompetens , säger Dahlén.

Vad kan du tillföra?

– Erfarenhet skulle jag säga. Jag vet hur det fungerar inom ishockeyn på högsta nivå. Men jag har givetvis mycket att lära mig inom fotbollen. Själv spelade jag fotboll tills jag var 16 år och var då tvungen att välja mellan fotbollen och ishockeyn.

Gunilla Olsén Eriksson, ägare till Autotjänst Laitis AB, är starkt involverad i både fotboll och trav.

– För fem år sedan visste jag inte åt vilket håll som bollen skulle sparkas i en fotbollsmatch. Men från Superettan har jag följt ÖFK på nära håll och jag läser och ser allt om laget. Jag har inte missat många matcher under de senaste åren och jag var även med på bortamatcherna under Europa League. Jag är så glad över att fotbollen och travet som är mina stora intressen. Det jag kan tillföra ÖFK är att jag har en gedigen och lång bakgrund som företagare och har ett stort kontaktnät, säger Olsén Eriksson.

I mars hålls årsmötet och då hoppas valberedningen att medlemmarna kommer att säga ja till Olsén Eriksson och Dahlén. Fram till årsmötet sitter båda i styrelsen som adjungerade. Det betyder att de sitter utan beslutanderätt fram till årsmötet. Som planerat hålls ett medlemsmöte i augusti.

Så här ser ÖFK:s styrelse ut med deras huvudområden:

Daniel Kindberg – styrelseordförande som i dagsläget har tagit time out.

Hasse Carlsson – vice ordförande. Har fokus på ekonomi- ,finans- samt infrastrukturfrågor.

Maj-Britt Ringvall – inrikting på ekonomi och administration.

Karin Wahlén – ansvarar för kulturaktiviteter och har lång erfarenhet av arbete med kultur och kommunikation.

Gunilla Olsén Eriksson (adjungerad) – inriktad på företagsfrågor och relationer med sponsorer.

Ulf Dahlén – Relationer med spelare och ledare. Fokus på rekrytering och spelarförsäljning.

Utöver styrelsens förändringar sker även förändringar i den operativa organisationen i den dagliga driften. Martin Johansson går in som tillförordnad VD som han sköter parallellt med sitt ekonomiansvar. Denna tjänst kommer främst att innefatta koordination och samordning på de fem olika enheter (ekonomi, ungdomsakademi, A-lag, kansli och marknad) som ÖFK består av.

Ulf Dahlén och Gunilla Olsén Eriksson.