Östersunds FK dubbelvärvar från IFK Värnamo och avslutar med Kamal Issah

För att stärka upp truppen ytterligare kan ÖFK idag tisdag informera om att man värvar två spelare från den Allsvenska klubben IFK Värnamo. Haris Avdiu kommer in på lån fram tills årets slut, och den brasilianske mittfältaren Erick Brendon skriver på för klubben fram tills sista december 2023. Klubben väljer sedan att avsluta avtalet med Kamal Issah.

Femton matcher har nu blivit avklarade i årets upplaga av Superettan. Östersunds FK har redan hunnit presentera tre nyförvärv under sommarens transferfönster. Idag tisdag välkomnar vi ytterligare två i form utav mittfältaren Erick Brendon och anfallaren Haris Avdiu.

Den brasilianske mittfältaren Erick Brendon är född och uppvuxen i Rio de Janeiro och fick redan som åttaåring spela för storklubben Flamengo. Efter att Erick representerat ett antal klubbar i Brasilien gick flytten 2019 till dåvarande Division 1 klubben, Värnamo. Under säsongen 2020 var Brendon en given startspelare med 30 starter på 30 matcher.

Haris Avdiu representerade Göteborgsklubben Angered BK innan han kom till den Allsvenska nykomlingen. I Angered-tröjan stod han för 39 mål under 2020 års säsong. Vid ankomsten till Värnamo beskrevs han som en högklassig avslutare med fart som dessutom älskar att kombinera sig fram med hjälp av sina medspelare.

-Erick Brendon är en oerhört skicklig fotbollsspelare och var en väldigt viktig pusselbit i det Värnamo som vann Superettan förra året. Han är en extremt bolltrygg spelare, är vass i sitt passningsspel och har en förmåga att skapa både tid och yta åt sig själv, men också sina medspelare., säger Stefan Lundin, fotbollschef i Östersunds FK.

-Haris är en mycket vass avslutare med en fantastisk vänsterfot vilket han visade med eftertryck under förra säsongen. Det är en hårt arbetande spelare som har bra speed och har en tydlig riktning framåt i sitt spel, tillägger Lundin.

Vi önskar de båda nyförvärven varmt välkomna till ÖFK och Östersund.

ÖFK kan i samband med att nyförvärven presenteras informera att klubben väljer att avsluta avtalet med Kamal Issah genom en inskriven klausul. Kamal Issah anlände i samband med lägret i Turkiet, och har under säsongen noterats för åtta framträdanden i Superettan. Vi tackar för hans tid i klubben och önskar han ett stort lycka till i framtiden.

Fakta om Erick Brendon

Född: 23 maj 1995
Position: Mittfältare
Kontrakt: 2023-12-31