Östersunds FK erhåller elitlicens för Superettan 2023

Svenska fotbollsförbundets licensnämnd meddelar idag måndag att Östersunds FK erhåller elitlicens för den kommande säsongen i Superettan. Då Östersunds FK Elitfotboll AB gick in i den nuvarande säsongen med ett negativt eget kapital har klubben tidigare lämnat in en handlingsplan för att återställa det egna kapitalet, samt att klubben kan garantera fortsatt drift det nuvarande och kommande året.

Östersunds FK besegrade Falkenbergs FF i kvalet till Superettan efter en magisk inramning på Jämtkraft Arena. Dagen därpå, den 14 november, meddelade bolagets ordförande Tom Pripp att klubben behövde få in ett betydande belopp för att ha med sig ett stabilt underlag till mötet med licensnämnden veckan därpå.

Efter en process där möten med Svenska fotbollförbundet ägt rum, beslutar Licensnämnden att Östersunds FK Elitfotboll AB uppfyller samtliga ekonomikriterier som finns angivna. Besluter var enhälligt från Svenska Fotbollsförbundet.

-Vi är otroligt glada för beslutet. Under hela processen har vi presenterat ett starkt underlag för Licensnämnden, där vi visat en stark handlingskraft med hjälp av supportrar och sponsorer samtidigt som vi visat en trovärdig budget för 2023. Nu kan arbetet för kommande säsong 2023 påbörjas på allvar, säger Tom Pripp, ordförande för Östersunds FK Elitfotboll AB

På mindre än sju dagar lyckades ÖFK få in över en miljon kronor från supportrar via en Swish-kampanj. Man fick också in utfästelser på över en miljon i extra bidrag från våra fantastiska sponsorer. Investeringsbolaget Östersunds Transferintressenter AB meddelade dessutom en utfästelse på 8 miljoner kronor. De totala intäkterna på över tio miljoner kronor gav en stabil bild av koncernen där supportrar, sponsorer och investerare fortsatt vill kämpa för klubben.

När beslutet nu är tagit drar försäljningen av säsongskort igång med full kraft, och försäljningen gentemot sponsorer påbörjas omgående. Information om säsongskorten för 2023 publiceras inom två timmars tid i samtliga av våra kanaler.

Östersunds FK kallar till presskonferens på Jämtkraft Arena idag måndag klockan 15:00. Media anmäler sig till david.hulten@ostersundsfk.se för närvarande