Östersunds FK skriver kontrakt med Jakob Johnson

Den 21-årige mittfältaren Jakob Johnson, som närmast kommer från IFK Östersund kan idag måndag presenteras som klubbens nästa nyförvärv. Johnson, som under en längre tid har tränat med ÖFK, får nu förtroende med ett kontrakt som sträcker sig till slutet av 2023.

Redan i början på 2020 representerade Jakob Johnson ÖFK i träningsmatcher på försäsongen. Förra året kom också möjligheten för han att följa med på försäsongslägret i spanska Marbella, där han fick bra med träning och lära känna laget djupare. Sedan 2019 har han stått för 18 mål i IFK-tröjan och totalt 46 framträdanden. Senaste flytten gick till andra sidan Atlanten och amerikanska Denver. Väl där fick han möjligheten att spela collegefotboll och få toppförutsättningar.

Efter att ha testat på USA-vistelsen valde han att åka tillbaka till hemstaden Östersund och återigen träna med både IFK Östersund och ÖFK. Vi hälsar äntligen Jakob Johnson ett varmt välkommen till den röd-svarta klubben.

-Jag är en snabb fotbollsspelare som gillar att gå en mot en. Jag kommer göra allt av det jag kan för att vi ska säkra kontraktet, och det är mitt största fokus. På träningarna kommer jag ge 100% och hoppas på förtroende i form av minuter på matcher, säger Jakob Johnson som nu kan dra på sig ÖFK-tröjan.

-Jakob är en spännande spelare med snabbhet och god teknik. Han har gjort ett gott intryck i träningarna hos oss. Jag hade förhoppningar om att Jakob skulle ansluta redan i vintras så det känns extra roligt att han äntligen kommer till oss nu, säger Stefan Lundin, fotbollschef i Östersund.

Fakta om Jakob Johnson

Född: 8 juni 2001